<<< vorige week

06-09-2013 (week 36)

volgende week >>>



    HOE MAAK JE 40 JAAR VRIJWILLIGERSWERK VOL

Twaalf jarig meisje van toen in de bloemetjes gezet.
Het was woensdag 5 september 1973 als op de vrije woensdagmiddag een 12 jarig meisje komt werken bij Houtvonken, haar naam was Gonny.

De woensdagmiddag was namelijk de vaste dag van de week dat Houtvonken in elkaar werd gezet. De kinderen van de zesde klas (nu groep 8) sjouwden tussen de middag de stapels papier van een hok, dat als drukkerij dienst deed, naar de andere kant van de St. Odulfusschool, naar het handenarbeidlokaal. Daar werden de stapels papier op grote tafels geplaatst en het verzamelen kon beginnen. Medewerkers liepen rond die tafels om van iedere stapel een blad mee te nemen en vervolgens aan het einde die verzamelde exemplaren om en om neer te leggen. Weer andere medewerkers vouwden de bladen dubbel. De laatste stap was handmatig daar een nietje doorheen slaan en Houtvonken was gebonden en gereed voor verspreiding.
Een van die zesde klassers was Gonny van den Heuvel en die bleef 'hangen' bij de vouw- en nietgroep. Donderdag om vier uur na schooltijd sloot zij zich bij die groep aan en dat heeft ze 40 jaar volgehouden. Jarenlang dat handmatige werk iedere week. Later is dat werk geleidelijk aan geautomatiseerd maar Gonny bleef Houtvonken trouw en ging zich toeleggen op ander vrijwilligerswerk binnen Houtvonken, onder andere de advertentieplanning, wat zij nu nog wekelijks doet.
Wij hebben dit jubileum afgelopen dinsdag zeker niet ongemerkt voorbij laten gaan en natuurlijk hebben wij dat 12 jarig meisje van toen nu in de bloemetjes gezet voor haar verdiensten. Later in het jaar komen we daar nog op terug maar voor nu alvast van harte gefeliciteerd met 40 jaar Houtvonkenwerk.


    U DOET TOCH OOK MEE!

Welk deel van de kostprijs neem u voor uw rekening?
Deze Houtvonken die u nu leest heeft een kostprijs van bijna € 0,25. Voor u als lezer betekent dat, dat u jaarlijks, 52 x € 0,25 = € 13,00 gratis aan kostprijs Houtvonken ontvangt. Als u dat omrekent naar ruim 5.000 exemplaren per week dan kost de wekelijkse Houtvonken uitgave € 1.250,00. En dat maal 52 weken dan is snel uitgerekend dat de totale kosten over een jaar € 65.000,00 bedragen.
Uitdrukkelijk moet daarbij vermeld worden dat in deze kosten geen cent personele kosten begrepen zijn. Houtvonken wordt iedere week weer samengesteld en uitgegeven door pure vrijwilligers. Van redactie tot drukken en van vergaren tot bezorgen gebeurt door medewerkers die dat werk wekelijks door weer en wind vrijwillig doen en daarvoor dus geen vergoeding ontvangen. Dat is al bijna vijftig jaar zo en dat willen we ook zo houden.

De inkomsten voor uw wijkblad bestaan uit de opbrengst van advertenties, giften en bijdragen. Maar helaas dekken die inkomsten de uitgaven niet meer. Het is een landelijk verschijnsel dat alle media moeite hebben om voldoende inkomsten uit advertenties binnen te halen. En dat heeft natuurlijk alles te maken met de economisch mindere tijden. U weet dat wij elk jaar een beroep doen op uw vrijwillige bijdrage voor de Houtvonken die u wekelijks gratis in uw brievenbus aantreft. En uw gewaardeerde bijdrage kunnen wij niet missen om Houtvonken uit te kunnen blijven geven. U als lezer, als sympathisant van uw eigen weekblad, vragen wij dus om ook een 'duit in het zakje' te doen.
Bij deze uitgave is het bekende envelopje ingesloten. Wij vragen u hierin uw vrijwillige bijdrage te doen en deze alvast klaar te leggen. De komende weken zullen de vrijwilligers die de Houtvonken wekelijks bij u bezorgen, bij u aanbellen en het envelopje ophalen. Wij rekenen op uw gewaardeerde medewerking.
Medewerkers Houtvonken


    VOLOP OVERVLIEGERS BIJ SCOUTING

Het is inmiddels traditie dat er binnen een aantal weken na de zomerkampen van de Scouting een ware groepsverschuiving plaats vind. Bevers die Kabouter of Welp worden. En van die groepen worden er weer Verkenner of Gids. En die stromen weer door naar Sherpa of Rowan. En dit jaar waren er dat maar liefst 35.
Op zaterdag 31 augustus om half twee waren het de Bevers die begonnen met een spellenparcour. Tijdens dit parcours werden de overvliegers bepakt met attributen die ze mee moesten nemen naar hun nieuwe scoutinggroep.

    

Na een ski-loop en een kruiptunnel werden ze opgewacht bij de grote kantelmuur die geplaatst was op het grasveld bij de scoutingboerderij. En daar werd daadwerkelijk overgevlogen. Men nam afscheid van de oude groep en na het kantelen van de wand kwam men terecht in de open armen van de nieuwe groep. En zo ging dat de gehele middag door met alle groepen.


    EEN WENS KOMT UIT...

Een put voor Apostelhuis.
We berichtten er al eerder over; op initiatief van de werkgroep 'Attentie Buurtpreventie Apostelwijk' is op de hoek Aposteldreef/Mierloseweg een 'waterput' gebouwd waar archeologische vondsten en een maquette van het Apostelhuys worden tentoongesteld onder een dikke glasplaat. De put werd onthuld door mevrouw Dora van den Elzen (93) die tijdens de bouw van de wijk letterlijk achter de graafmachines aanliep om de scherven op te rapen. Na de onthulling werd de put ingezegend door Deken Van de Laar, die voor dat doel wijwater had meegebracht, want 'bij een put hoort water' waren zijn woorden. Mevrouw Van den Elzen had haar voorkamer opengesteld waar haar documentatie, foto's en vooral ook scherven - in sigarenkistjes - waren bijeengebracht. Een aandoenlijk en interessant geheel. Bijgaand een
foto-impressie van wat wij zaterdag zagen.


    EERSTE DRIEDAAGS FESTIVAL

Ergens moet je beginnen om zoiets op te zetten.
Als je de naam Brand-Hout letterlijk neemt dan zou daaraan snel de conclusie verbonden kunnen worden van een minderwaardig slecht product dat bestemd is tot verbranden. Maar niets is minder waar want zoals u waarschijnlijk zult weten is het de naam voor een festival en de samentrekking van het beging van de naam Brandevoort en het laatste deel van de naam Mierlo-Hout.

Maar Brand-Hout kan ook vlammen bleek het afgelopen weekend van 30 en 31 augustus en 1 september. Het driedaags festival, dat voor de eerste keer werd gehouden en de aanzet moet zijn voor een jaarlijks terugkerend evenement, heeft zijn vuurdoop uitstekend doorstaan.
Op de eerste plaats al geslaagd omdat het weer uitstekend meewerkte. Met soms wat dreiging en donkere wolken bleef het droog met zeer aangename temperaturen van boven de 20 graden. Maar dan ben je er nog niet. Een dergelijk festival vereist een professionele opzet, inrichting en praktische uitvoering. Ruim van opzet met werkelijk alle faciliteiten en een goede programmering zoals kenners en festivalgangers beamen.
Dit allemaal overgelaten aan professionals die verstand van zaken en vooral ervaring hebben in het opzetten en uitvoeren van ook grote evenementen.
Zij hebben hun nek uitgestoken en risico's en verantwoordelijkheden genomen en gedragen. Een evaluatie moet uiteraard nog plaatsvinden om te kunnen beslissen of dit festival een begin kan zijn van een reeks in de komende jaren.
Dat het een evenement zou moeten zijn dat vooral gericht is op de jeugd mag duidelijk zijn.

Teenzparty.
Een party voor de jeugd van 13 tot en met 17 jaar bleek voor wat het bezoekersaantal betrof geslaagd. De programmering was afgestemd op de muziek voor deze doelgroep. Ruim 780 jeugdige bezoekers overtroffen zelfs de verwachting. En als de jeugddisco die op vrijdagavond draait had aangesloten waren de 800 bezoekers overtroffen. Deze dag was alcoholvrij met zelfs een alcoholvrije cocktailbar.

Brand-Hout fesitval.
De zaterdag was ingeruimd voor het Brand-Hout Festival. De poorten stonden open voor publiek vanaf 16 jaar die zich van vier tot elf uur in de avond tegoed konden doen aan muziek, een drankje en een hapje. In alles was goed voorzien. Hier troffen 680 festivalgangers elkaar en dat zou in aantal wat meer geweest mogen zijn. Maar je moet ergens beginnen en mogelijk zal uit de evaluatie moeten blijken of hier en daar wat zaken aangepast moeten worden om nog meer publiek te trekken. Misschien kan een aangepaste programmering bij een eventueel vervolg wat oudere jongeren trekken.

Zeskamp met luchtkussenspektakel.
De zondag was ingericht voor de kinderen. Met een luchtkussenspektakel streden jeugdteams voor de hoogste eer. Deze dag was opgezet in samenwerking met JIB (Jongeren In Beweging) en Rooijakkers Party & Events had belangeloos een keur aan luchtkussen ter beschikking gesteld met stormbanen en behendigheidspellen en vooral veel water. Op de voormiddag genoten daar 80 kinderen tussen de 4 en 6 jaar, ingedeeld in teams, van sport en spel. In de namiddag de leeftijden tussen 7 en 13 jaar, in totaal 220 deelnemers.

Klik hier voor de fotogalerij met meer foto's...


    60 JAAR EHBO MIERLO-HOUT

Vrijwilligerspenning voor Frans Welten.
Het is een geweldig mooie zondag als de plaatselijke EHBO vereniging haar 60 jarig bestaan viert. Het is zelfs zo mooi dat het feest in de open lucht kan plaatsvinden en wel op het gilde terrein van St. Antonius Abt aan de Heeklaan.
Daar wisselde zich het nuttige met het aangename af want naast het vieren van het jubileum werd daar ook het Koningschieten gehouden en werd de mogelijkheid geboden voor het beoefenen van de schietkunst door 'leken'.
De 60 jarige EHBO mocht ook een aantal leden in het zonnetje zetten vanwege langdurige inzet en verdiensten voor de vereniging. De heer Lammers van het bondsbestuur was daarvoor naar Mierlo-Hout gekomen. Maar ook wethouder Margreet de Leeuw was namen de gemeente Helmond aanwezig.
Zij mocht aan voorzitter Frans Welten de vrijwilligerspenning met oorkonde van de gemeente overhandigen.

Frans Welten is 33 jaar lid van de vereniging waarvan 20 jaar voorzitter. Al 15 jaar lang is hij kader-instructeur en in die functie verzorgt hij herhalingslessen en cursussen zoals AED en EHBO voor kinderen en volwassenen. Vaak treedt hij ook op als hulpverlener bij evenementen waar EHBO preventief vereist is zoals bij sportwedstrijden, wandelmarsen, festivals en dergelijke. Hij wordt de duizendpoot van de vereniging genoemd en vindt daarnaast ook nog ruimte voor het voorzitterschap van de lotus kring Helmond. Uit handen van de heer Lammers van de EHBO bond ontving hij voor al zijn verdiensten het (nieuwe) bondsinsigne in goud.

De hierna volgende leden ontvingen een bondsinsigne in brons:
Annelies Alvarez: zij is 16 jaar lid van de vereniging. Ze is bestuurslid en verzorgt al vele jaren de ledenadministratie. Via de vereniging betrokken bij de voorbereidingen van de medische zaken van de Kennedymars.
Elly van de Boogaard: is al vele jaren lang verzorgster van de verband materialen en zet zich in bij evenementen. Zij is 18 jaar lid van de vereniging en tevens ook bestuurslid.
Jolanda Sneijers: coördineert al jarenlang de evenementen. Ze is 14 jaar lid en daarnaast ook nog bestuurslid.
Paul van de Warrenburg: hij is penningmeester van de EHBO vereniging en 16 jaar lid. Met enige regelmaat doet hij evenementen en houdt zich bezig met Lotus activiteiten.
Ingrid Munnich: is als lotus aan de vereniging verbonden. Zij geeft ondersteuning bij de herhalingslessen en is zelf ook Lotus instructeur bij de kring Helmond. Zij is 15 jaar lid van de vereniging.
Lonneke Verbunt: ook zij is als lotus aan de EHBO vereniging verbonden. In die hoedanigheid geeft zij ondersteuning bij de herhalingslessen. Lonneke vanaf 1995 lid.
Jose Smits: is de duizendpoot binnen de vereniging. Van koffie zetten tot evenementen bemannen en alles wat daartussen moet gebeuren doet zij. En hoewel haar jeugdige leeftijd is zij al 37 jaar lid van de EHBO vereniging.
Wij feliciteren de EHBO vereniging met haar 60 jarig jubileum evenals de onderscheiden leden met hun verdiensten en de daarbij behorende penningen en insignes.


<<< vorige week

06-09-2013 (week 36)

volgende week >>>