14-12-2012 (week 50) |
PROEF
Meer aandacht voor 'De Schaar'.
Tijdens de wijkschouw, toen het college van B&W de wijk onder de loep nam en
kennis maakte met kleinere en grotere problematieken maakte iemand een
zorgvuldig omschreven opmerking en vroeg aandacht voor een zaak die zo gek nog
niet was, zelfs verre van dat.
Hij vroeg wethouder Yvonne van Mierlo om verharding,
bestrating om en rond het kunstwerk 'De Schaar'. Hij merkte daarbij op dat aan
de Heeklaan aan de bestrating werd gewerkt waarvan hij het nut niet inzag.
Het is bekend dat dit kunstwerk en de omgeving veel te kort wordt gedaan door de
veel te hoge onkruidbegroeiing, dus slecht onderhoud van de eigenlijk best mooie
plaats waar het monument staat. Daarnaast is het niet acceptabel dat de aandacht
voor 'de schaar' ondergesneeuwd wordt ten opzichte van andere werken in de wijk
waar alle aandacht naar uit gaat, waarschijnlijk omdat deze meer in het oog
liggen. Maar daarnaast is het monument verstoken van een plaquette met daarop
enige uitleg over het monument. Maar dat laatste werd nagenoeg ter plaatse
geregeld.
Herbestrating middengeleiders Heeklaan.
De vraag aan de wethouder was zeker niet aan dovemansoren gericht. Want ook wij
wilden wel eens weten wat het doel en nut was van herbestratingwerkzaamheden op
de verhoogde middengeleiders van de Heeklaan. Die middengeleiders waren allemaal
afgezet met borden en inderdaad een stratenmakerbedrijf was in opdracht van de
gemeente bezig die middengeleiders te herbestraten. Dus alles er uit en weer
opnieuw er in passen van de bestrating. Voor wij op onderzoek uit gingen hadden
wij al de bestaande middengeleiders aan een nauwkeurige inspectie onderworden en
op foto vastgelegd. Want er was namelijk nergens hobbeltje nog enige geringe
verzakking van die bestrating te zien. Daarnaast zijn middengeleiders plaatsen
waar normaal gesproken niemand gebruik van maakt en die dus ook geen enkel doel
hebben voor een goede begaanbaarheid. Ze dienen slechts om het verkeer in goede
banen te leiden.
Waarom dan herbestrating?
En voordat je durft te denken aan geldverspilling of het rondpompen van
geld, of opmerkingen maakt over straten en pleinen, trottoirs en fietspaden met
wel uitstekende stenen, verzakkingen en gaten, hoor je te informeren of het
herbestraten wel enig nut heeft en tot iets leidt.
Na de bevestiging door de heer van de Berg die bij de
gemeente belast is met dit project dat het hier gaat over inderdaad prima
bestaand straatwerk blijkt dat het hier tevens gaat om een proefproject. De
bestrating van de middengeleiders wordt met een uiterste precisie opnieuw
gelegd. Dit met met behulp van kunststof afstandhoekjes waardoor overal voegen
met een gelijke afstand ontstaan. De voegen worden dan vervolgens gevuld met
fijne grit. Daarna zal een bedrijf de voegen tot 3 centimeter diep weer schoon
blazen en weer opvoegen met een speciaal materiaal een epoxyhars. Het bedrijf
geeft dan 5 jaar garantie tegen onkruidgroei op de behandelde
verdrijvingvlakken.
De winst zit hem dus in het verlagen van de onderhoudskosten voor onder andere
de onkruidbestrijding. En wat hierbij ook een belangrijke rol speelt is een
Arbo-technische kant van de zaak. Namelijk het niet meer uitvoeren van zeer
gevaarlijk werk, op plaatsen waar het verkeer voorbij raast.
STILLER SPOOR
Geluidsisolatie staat goed op de rails.
Het begon met het aanbrengen van raildempers op de spoorlijn. Maar de
werkzaamheden aan de geluidsisolerende maatregelen aan het spoor gingen verder.
Nu begint het einde in zicht te komen. De schermen, uitgevoerd in een
onderstrook beton elementen met daarop de geluidsabsorberende houtvezel
betonplaten zijn geplaatst.
Hier en daar zoals bij de spoorwegovergang aan de Hoofdstraat
en bij de duiker aan de Parallelweg waar de Goorloop de spoorlijn kruist wordt
de geluidswand nog passend gemaakt en afgewerkt. Ook zijn de vluchtplaatsen in
de spoorberm voorzien van trapjes en verharding.
De betonwanden zijn al voorzien van hechtmateriaal waarin de verschillende
soorten klimplanten de wanden een natuurlijke en groene uitstraling geven.
Nu ook de afrastering is weggehaald en de spoorsloot is opgeknapt kan de
begroeiing worden geplant als de tijd daarvoor geschikt is.
Tussen de spoorwegovergang aan de Slegersstraat-Burgemeester Krollaan en de
voorstadhalte bestaat de geluidsisolatie uit een aarden wal. Hiervoor zijn
betonnen keerwanden geplaatst waartussen een metershoge aarden wal is
aangebracht. En ook op en tegen die aarden wal wordt beplanting aangebracht
Gevelisolatie.
Daar waar de geluidsisolerende maatregelen voor bewoners van huizen langs het
spoor niet toereikend zijn en er nog een te hoge geluidsbelasting resteert,
komen die woningen nog in aanmerking voor gevelisolatie. Hiervoor is een
bouwtechnisch onderzoek gaande dat nog loopt. De noodzakelijke maatregelen die
kunnen bestaan uit dikker glas, geluidsgedempte ventilatie of dakisolatie,
worden volgend jaar uitgevoerd.
Uitstraling spoorbermen duidelijk verbeterd.
Hoewel er bij de planning en uitwerking van deze geluidsisolerende maatregelen
ook best wel begrijpelijk protesten te horen waren, is het algemeen aanzien
sterk verbeterd. Spoorlijnen zijn overwegend oude tracés waarvan de eerste stamt
uit 1838. En als treinreiziger kun je dan ook zien dat langs die
spoorwegverbindingen, de ruimte naar aangrenzende straten en bebouwingen nog op
veel plaatsen veel te wensen overlaat.
Met de geluidsisolerende maatregelen voor een stiller spoor is duidelijk te zien
dat tegelijkertijd het aanzien sterk is verbeterd tot zelfs mooi is geworden.
14-12-2012 (week 50) |