<<< vorige week

14-12-2012 (week 50)

volgende week >>>



    PROEF

Meer aandacht voor 'De Schaar'.
Tijdens de wijkschouw, toen het college van B&W de wijk onder de loep nam en kennis maakte met kleinere en grotere problematieken maakte iemand een zorgvuldig omschreven opmerking en vroeg aandacht voor een zaak die zo gek nog niet was, zelfs verre van dat.

Hij vroeg wethouder Yvonne van Mierlo om verharding, bestrating om en rond het kunstwerk 'De Schaar'. Hij merkte daarbij op dat aan de Heeklaan aan de bestrating werd gewerkt waarvan hij het nut niet inzag.
Het is bekend dat dit kunstwerk en de omgeving veel te kort wordt gedaan door de veel te hoge onkruidbegroeiing, dus slecht onderhoud van de eigenlijk best mooie plaats waar het monument staat. Daarnaast is het niet acceptabel dat de aandacht voor 'de schaar' ondergesneeuwd wordt ten opzichte van andere werken in de wijk waar alle aandacht naar uit gaat, waarschijnlijk omdat deze meer in het oog liggen. Maar daarnaast is het monument verstoken van een plaquette met daarop enige uitleg over het monument. Maar dat laatste werd nagenoeg ter plaatse geregeld.

Herbestrating middengeleiders Heeklaan.
De vraag aan de wethouder was zeker niet aan dovemansoren gericht. Want ook wij wilden wel eens weten wat het doel en nut was van herbestratingwerkzaamheden op de verhoogde middengeleiders van de Heeklaan. Die middengeleiders waren allemaal afgezet met borden en inderdaad een stratenmakerbedrijf was in opdracht van de gemeente bezig die middengeleiders te herbestraten. Dus alles er uit en weer opnieuw er in passen van de bestrating. Voor wij op onderzoek uit gingen hadden wij al de bestaande middengeleiders aan een nauwkeurige inspectie onderworden en op foto vastgelegd. Want er was namelijk nergens hobbeltje nog enige geringe verzakking van die bestrating te zien. Daarnaast zijn middengeleiders plaatsen waar normaal gesproken niemand gebruik van maakt en die dus ook geen enkel doel hebben voor een goede begaanbaarheid. Ze dienen slechts om het verkeer in goede banen te leiden.

Waarom dan herbestrating?
En voordat je durft te denken aan geldverspilling of het rondpompen van geld, of opmerkingen maakt over straten en pleinen, trottoirs en fietspaden met wel uitstekende stenen, verzakkingen en gaten, hoor je te informeren of het herbestraten wel enig nut heeft en tot iets leidt.

Na de bevestiging door de heer van de Berg die bij de gemeente belast is met dit project dat het hier gaat over inderdaad prima bestaand straatwerk blijkt dat het hier tevens gaat om een proefproject. De bestrating van de middengeleiders wordt met een uiterste precisie opnieuw gelegd. Dit met met behulp van kunststof afstandhoekjes waardoor overal voegen met een gelijke afstand ontstaan. De voegen worden dan vervolgens gevuld met fijne grit. Daarna zal een bedrijf de voegen tot 3 centimeter diep weer schoon blazen en weer opvoegen met een speciaal materiaal een epoxyhars. Het bedrijf geeft dan 5 jaar garantie tegen onkruidgroei op de behandelde verdrijvingvlakken.
De winst zit hem dus in het verlagen van de onderhoudskosten voor onder andere de onkruidbestrijding. En wat hierbij ook een belangrijke rol speelt is een Arbo-technische kant van de zaak. Namelijk het niet meer uitvoeren van zeer gevaarlijk werk, op plaatsen waar het verkeer voorbij raast.


    STILLER SPOOR

Geluidsisolatie staat goed op de rails.
Het begon met het aanbrengen van raildempers op de spoorlijn. Maar de werkzaamheden aan de geluidsisolerende maatregelen aan het spoor gingen verder. Nu begint het einde in zicht te komen. De schermen, uitgevoerd in een onderstrook beton elementen met daarop de geluidsabsorberende houtvezel betonplaten zijn geplaatst.

Hier en daar zoals bij de spoorwegovergang aan de Hoofdstraat en bij de duiker aan de Parallelweg waar de Goorloop de spoorlijn kruist wordt de geluidswand nog passend gemaakt en afgewerkt. Ook zijn de vluchtplaatsen in de spoorberm voorzien van trapjes en verharding.
De betonwanden zijn al voorzien van hechtmateriaal waarin de verschillende soorten klimplanten de wanden een natuurlijke en groene uitstraling geven.
Nu ook de afrastering is weggehaald en de spoorsloot is opgeknapt kan de begroeiing worden geplant als de tijd daarvoor geschikt is.
Tussen de spoorwegovergang aan de Slegersstraat-Burgemeester Krollaan en de voorstadhalte bestaat de geluidsisolatie uit een aarden wal. Hiervoor zijn betonnen keerwanden geplaatst waartussen een metershoge aarden wal is aangebracht. En ook op en tegen die aarden wal wordt beplanting aangebracht

Gevelisolatie.
Daar waar de geluidsisolerende maatregelen voor bewoners van huizen langs het spoor niet toereikend zijn en er nog een te hoge geluidsbelasting resteert, komen die woningen nog in aanmerking voor gevelisolatie. Hiervoor is een bouwtechnisch onderzoek gaande dat nog loopt. De noodzakelijke maatregelen die kunnen bestaan uit dikker glas, geluidsgedempte ventilatie of dakisolatie, worden volgend jaar uitgevoerd.

Uitstraling spoorbermen duidelijk verbeterd.
Hoewel er bij de planning en uitwerking van deze geluidsisolerende maatregelen ook best wel begrijpelijk protesten te horen waren, is het algemeen aanzien sterk verbeterd. Spoorlijnen zijn overwegend oude tracés waarvan de eerste stamt uit 1838. En als treinreiziger kun je dan ook zien dat langs die spoorwegverbindingen, de ruimte naar aangrenzende straten en bebouwingen nog op veel plaatsen veel te wensen overlaat.
Met de geluidsisolerende maatregelen voor een stiller spoor is duidelijk te zien dat tegelijkertijd het aanzien sterk is verbeterd tot zelfs mooi is geworden.


<<< vorige week

14-12-2012 (week 50)

volgende week >>>