<<< vorige week

03-06-2011 (week 22)

volgende week >>>



    BOUW JONGERENCENTRUM ORION AFGEBLAZEN?

Trekt de gemeente al vroegtijdig de stekker er uit?
De vooruitgang voor de bouw van een jongerenaccommodatie was nagenoeg vrij toen de meervoudige kamer van de rechtbank in 's-Hertogenbosch op 4 mei 2011 uitspraak deed in het bezwaar van een aantal buurtbewoners. De bezwaren werden ongegrond verklaard en alleen het in beroep gaan bij de Raad van State zou nog voor uit- of afstel kunnen zorgen. Mede gelet op de kosten van hoger beroep vond het college het zorgvuldiger haar voornemens nu al kenbaar te maken. Men spreekt van duidelijkheid en transparantie in de communicatie. Het zou immers zeer frustrerend zijn om tijdens een rechtsgang te moeten horen dat de bouw uiteindelijk toch niet door zou gaan.

Opmerkelijk besluit.
Maar nog ruim voor die beroepstermijn sluit, zes weken te rekenen vanaf de uitspraak, komt het college van B&W met een opmerkelijk besluit. Zij vinden het niet reëel om binnen de huidige bezuinigingsopgave (250.000 euro structureel bezuinigen op het accommodatiebeleid) de bouw van jongerenaccommodatie Orion door te laten gaan.
De gemeenteraad heeft het college opdracht gegeven dat de jongerenaccommodatie Orion alleen gebouwd mag worden als ook de exploitatie en het beheer daarvan goed geregeld is. De conclusie hiervan moet zijn dat exploitatie (nog) niet goed geregeld is. Want men stelt ook dat hiervoor meer geld nodig is. Geld wat er niet is vanwege de bezuinigingen.

Mierlo-Hout verdient aandacht.
In de berichten over de slepende zaken over jongeren en daarmee samenhangende problemen maar ook het accommodatiebeleid in Mierlo-Hout zegt de gemeente verder te willen nadenken. Ze willen de komende tijd het accommodatiebeleid vorm geven en mogelijkheden voor goede ontmoetingsplaatsen bezien. Daarbij wordt ook nog gesproken over de Geseldonk, een oud gebouw waarmee op termijn iets moet gebeuren. Uitgangspunt daarbij zijn multifunctionele accommodaties en geen aparte gebouwen voor aparte groepen met een aparte sleutel. Men wil voor de jeugd blijvend activiteiten organiseren. Het geld wordt liever in activiteiten dan in stenen omgezet.

De gemeenteraad beslist.
Natuurlijk is de gemeenteraad het orgaan wat uiteindelijk ook hierin de beslissingen gaat nemen, maar men zegt ook dat het wel de bestuursverantwoordelijkheid is om knelpunten en denkwijzen te delen. Het accommodatiebeleid staat geagendeerd voor 22 augustus in de commissie samenleving. Daar zullen gezamenlijk de kaders besproken worden hoe de opgedragen bezuiniging ingevuld gaan worden.


    ZAKENNIEUWS

Overname kapperszaak.
Per 1 juni 2011 heeft kapsalon Trendy, die in het winkelcentrum 't Hout gevestigd is, kapsalon Astrid aan de Hoofdstraat overgenomen.
Astrid Migchels begon 20 jaar geleden haar kapsalon in het 'oude' winkelcentrum 't Hout waar zij toen salon Matthieu overnam. Zij heeft nog een kapsalon in Aarle-Rixtel welke zij blijft voortzetten.

Zij koos er bewust voor om wat gas terug te nemen en haar volledige aandacht aan haar salon in Aarle-Rixtel te geven. Maar ze neemt ook met wat weemoed afscheid van het werk en haar klanten in Mierlo-Hout. Want ook in het kappersvak bouw je aan en werk je met relaties. Ze bedankt dan ook alle klanten die haar en haar medewerkers zo lange tijd het vertrouwen schonken. Haar weemoed zal snel omslaan in een goed gevoel over haar klanten. Want met hetzelfde team dat voor de klanten altijd klaarstond, wordt de kapsalon voortgezet. De vertrouwde gezichten blijven en worden aangevuld omdat Carin vd Hurk van kapsalon Trendy de zaak overneemt. En kapsalon Trendy is intussen ook een bekende kapsalon die ruim elf jaar geleden begon in winkelcentrum De Karper. Bij de opening van het nieuwe winkelcentrum in het hart van 't Hout in 2003 vestigde Kapsalon Trendy zich in een nieuwe salon. Met de ruime ervaring was het voor Carin vd Hurk een nieuwe, maar vooral aanvullende uitdaging om met passie voor het kappersvak kapsalon Astrid over te nemen. En hoewel de naam goed is, maar Astrid de zaak overdraagt, wordt binnenkort met een soort prijsvraag een nieuwe naam gekozen. En omdat iedereen daaraan mee mag doen komt u misschien wel vrolijk lachend en met een prachtig kapsel uit de kapsalon gewandeld.
Wij wensen de ondernemer ook alle succes met haar nieuwe vestiging.


    WAT ONS OPVIEL

Minder gedecoreerden.
Onlangs verscheen een bericht vanuit de gemeente over het aanvragen van een Koninklijke onderscheiding bij gelegenheid van Koninginnedag 2012.
In het algemeen waren er dit jaar veel minder onderscheidingen maar voor de wijk zelfs bijzonder weinig met slechts één decoratie. En natuurlijk gaat het niet om het getalsmatige. Het moet ook niet zo zijn dat een aanvraag gedaan moet worden omdat een ander hem ook al heeft gehad. Het zogenaamd elkaar toeschuiven van het balletje is geen onderwerp. Het is en moet ook zo zijn dat men zich ook daadwerkelijk langdurig heeft onderscheiden en/of een bijzondere prestatie geleverd heeft. Daarvoor is dan ook een breed gedragen steun nodig en dat vooral ook degelijk onderbouwd met kennis van zaken en van de persoon in kwestie, hoe een voordracht aangeleverd moet worden. Vaak kom je dan ook terecht bij hen die achter der schermen veel en goed werk verzetten zonder enig eigen belang. Juist die mensen die niet op de voorgrond treden zetten hun schouders onder het werk wat ze doen in de anonimiteit. Zij gaan zogezegd niet voor 'het applaus' of voor aanzien maar werken vanuit het hart. En die mensen zijn er gelukkig nog steeds. Zij zijn de 'dragers'van de gemeenschap of van het individu waarvoor zij in alle anonimiteit dat werk verzetten. En daarbij speelt de grootte van de vereniging of instelling, de relaties en de netwerken geen rol want dan dwaal je af van het criterium onderscheiden.

Aanmelden kandidaten lintje 2012.
In 2012 worden ook weer lintjes uitgereikt op de dag voor Koninginnedag. U kunt een persoon, die zich verdienstelijk maakt of heeft gemaakt voor de Helmondse samenleving, aanmelden tot 1 juli aanstaande. Dit verzoek kunt u indienen bij de burgemeester. Stuur uw gedetailleerde voorstel naar: de burgemeester van Helmond, Postbus 950, 5700 AZ Helmond.

Verdienstelijk.
Voor een Koninklijke onderscheiding komen personen in aanmerking die zich geruime tijd hebben ingespannen voor de Helmondse samenleving of een bijzondere prestatie of werkzaamheden hebben verricht voor de Helmondse samenleving. Denk aan een actieve vrijwilliger of iemand die een bijzondere sportprestatie heeft geleverd. Ook personen die vanuit hun werk bijzondere verdiensten hebben geleverd, komen in aanmerking voor een lintje. Dit geldt alleen als die verdiensten ook voor de samenleving, en niet alleen voor de onderneming, van waarde zijn geweest.

Beoordeling.
Bij de beoordeling of iemand in aanmerking komt voor een Koninklijke onderscheiding, heeft het Kapittel voor de Civiele Orden een belangrijke adviestaak. Dit adviesorgaan toetst alle ingediende aanvragen. Heeft u vragen, kijk dan op www.lintjes.nl of bel met het Klant Contact Centrum via tel. 14 0492.


    NOGMAALS HONDENOVERLAST

Vorige week was het al opgevallen dat er een actie tegen hondenpoep was gestart met het plaatsen van een aantal nieuwe borden. Dit op plaatsen waar de belangrijkste overlast, en dus de hondenpoep op de niet daarvoor bestemde plaatsen wordt aangetroffen. Het betreft hier een actie van de gemeente die in overleg met de hondenwerkgroep de actie heeft opgezet. Wij publiceren hierna de publicatie die bij de actie hoort.

Hondenoverlast de baas!
Lente! Lekker buiten spelen op het groene gras tussen bloeiende bloemen en bomen vol bloesem. Picknicken in het park. Wandelen in de zon en genieten van de frisse lucht.
Een droombeeld? In elk geval niet de werkelijkheid in 't Hout... het regent klachten over hondenpoep. En terecht!

Overlast.
Hondenpoep ligt in 't Hout op bijna elk grasveldje, beplantingsstroken en speelterreinen. Dit is een grote ergernis van veel bewoners en kinderen. Het ziet er smerig uit, het stinkt en het is onhygiënisch. Maar het belangrijkste: het beperkt de gebruiksmogelijkheden. Als er poep ligt kun je er niet meer voetballen, trimmen of picknicken. Het is dan nog maar geschikt voor één doel: poep. Met al die hondenpoep worden alle bewoners van de wijk de dupe.

Maatregelen.
Het is bovendien helemaal niet nodig dat overal poep ligt. Er zijn voldoende uitlaatvoorzieningen voor honden. In de afgelopen 2 jaar heeft de Gemeente Helmond verschillende extra maatregelen getroffen om het hondenbezitters makkelijker te maken:

Alle hondenbezitters hebben vorig jaar persoonlijk een brief gekregen, waarin zij worden opgeroepen mee te werken aan het opruimen van hondenpoep buiten de uitlaatvoorzieningen. Alle hondenbezitters zouden dus moeten weten hoe het hoort.
Maar waarom ligt er dan overal toch zo veel hondenpoep?

Campagne.
De Gemeente Helmond heeft in overleg met alle hondenwerkgroepen in de stad een campagne gestart om de overlast door hondenpoep aan te pakken. Deze campagne start in 't Hout in de tweede helft van mei.

 

U zult de borden ongetwijfeld zien staan op de belangrijkste overlastplekken:

  1. De Balkan; groen naast fietspad richting voetbalvelden

  2. Park in de Apostelwijk

  3. Rondom voetbalveld Mierlo-Hout

  4. Rondom de basisscholen nabij de Mahoniehoutstraat

  5. Groenzone van de Heeklaan richting de Geseldonk

Dit zijn GEEN UITLAATSTROKEN!

Deze plekken zijn eenmalig grondig gereinigd.
Nu bent u aan de beurt om deze plekken ook schoon te houden! De Stadswacht controleert hier nu intensief en kan ook mensen belonen met een klein presentje als ze zich netjes aan de regels houden.
Na circa 6 weken worden de borden verwijderd en 'verhuist' de campagne naar andere wijken. We gaan er van uit dat iedereen dan weet wat uitlaatstroken zijn en wat niet. We rekenen op ieders medewerking, want het is echt onbegonnen werk om overal in de openbare ruimte hondenpoep te verwijderen.


<<< vorige week

03-06-2011 (week 22)

volgende week >>>