03-06-2011 (week 22) |
BOUW JONGERENCENTRUM ORION AFGEBLAZEN?
Trekt de gemeente al vroegtijdig de stekker er uit?
De vooruitgang voor de bouw van een jongerenaccommodatie was nagenoeg vrij toen
de meervoudige kamer van de rechtbank in 's-Hertogenbosch op 4 mei 2011
uitspraak deed in het bezwaar van een aantal buurtbewoners. De bezwaren werden
ongegrond verklaard en alleen het in beroep gaan bij de Raad van State zou nog
voor uit- of afstel kunnen zorgen. Mede gelet op de kosten van hoger beroep vond
het college het zorgvuldiger haar voornemens nu al kenbaar te maken. Men spreekt
van duidelijkheid en transparantie in de communicatie. Het zou immers zeer
frustrerend zijn om tijdens een rechtsgang te moeten horen dat de bouw
uiteindelijk toch niet door zou gaan.
Opmerkelijk besluit.
Maar nog ruim voor die beroepstermijn sluit, zes weken te rekenen vanaf de
uitspraak, komt het college van B&W met een opmerkelijk besluit. Zij vinden het
niet reëel om binnen de huidige bezuinigingsopgave (250.000 euro structureel
bezuinigen op het accommodatiebeleid) de bouw van jongerenaccommodatie Orion
door te laten gaan.
De gemeenteraad heeft het college opdracht gegeven dat de jongerenaccommodatie
Orion alleen gebouwd mag worden als ook de exploitatie en het beheer daarvan
goed geregeld is. De conclusie hiervan moet zijn dat exploitatie (nog) niet goed
geregeld is. Want men stelt ook dat hiervoor meer geld nodig is. Geld wat er
niet is vanwege de bezuinigingen.
Mierlo-Hout verdient aandacht.
In de berichten over de slepende zaken over jongeren en daarmee samenhangende
problemen maar ook het accommodatiebeleid in Mierlo-Hout zegt de gemeente verder
te willen nadenken. Ze willen de komende tijd het accommodatiebeleid vorm geven
en mogelijkheden voor goede ontmoetingsplaatsen bezien. Daarbij wordt ook nog
gesproken over de Geseldonk, een oud gebouw waarmee op termijn iets moet
gebeuren. Uitgangspunt daarbij zijn multifunctionele accommodaties en geen
aparte gebouwen voor aparte groepen met een aparte sleutel. Men wil voor de
jeugd blijvend activiteiten organiseren. Het geld wordt liever in activiteiten
dan in stenen omgezet.
De gemeenteraad beslist.
Natuurlijk is de gemeenteraad het orgaan wat uiteindelijk ook hierin de
beslissingen gaat nemen, maar men zegt ook dat het wel de
bestuursverantwoordelijkheid is om knelpunten en denkwijzen te delen. Het
accommodatiebeleid staat geagendeerd voor 22 augustus in de commissie
samenleving. Daar zullen gezamenlijk de kaders besproken worden hoe de
opgedragen bezuiniging ingevuld gaan worden.
ZAKENNIEUWS
Overname kapperszaak.
Per 1 juni 2011 heeft kapsalon Trendy, die in het winkelcentrum 't Hout
gevestigd is, kapsalon Astrid aan de Hoofdstraat overgenomen.
Astrid Migchels begon 20 jaar geleden haar kapsalon in het 'oude' winkelcentrum
't Hout waar zij toen salon Matthieu overnam. Zij heeft nog een kapsalon in
Aarle-Rixtel welke zij blijft voortzetten.
Zij koos er bewust voor om wat gas terug te nemen en haar
volledige aandacht aan haar salon in Aarle-Rixtel te geven. Maar ze neemt ook
met wat weemoed afscheid van het werk en haar klanten in Mierlo-Hout. Want ook
in het kappersvak bouw je aan en werk je met relaties. Ze bedankt dan ook alle
klanten die haar en haar medewerkers zo lange tijd het vertrouwen schonken. Haar
weemoed zal snel omslaan in een goed gevoel over haar klanten. Want met
hetzelfde team dat voor de klanten altijd klaarstond, wordt de kapsalon
voortgezet. De vertrouwde gezichten blijven en worden aangevuld omdat Carin vd
Hurk van kapsalon Trendy de zaak overneemt. En kapsalon Trendy is intussen ook
een bekende kapsalon die ruim elf jaar geleden begon in winkelcentrum De Karper.
Bij de opening van het nieuwe winkelcentrum in het hart van 't Hout in 2003
vestigde Kapsalon Trendy zich in een nieuwe salon. Met de ruime ervaring was het
voor Carin vd Hurk een nieuwe, maar vooral aanvullende uitdaging om met passie
voor het kappersvak kapsalon Astrid over te nemen. En hoewel de naam goed is,
maar Astrid de zaak overdraagt, wordt binnenkort met een soort prijsvraag een
nieuwe naam gekozen. En omdat iedereen daaraan mee mag doen komt u misschien wel
vrolijk lachend en met een prachtig kapsel uit de kapsalon gewandeld.
Wij wensen de ondernemer ook alle succes met haar nieuwe vestiging.
WAT ONS OPVIEL
Minder gedecoreerden.
Onlangs verscheen een bericht vanuit de gemeente over het aanvragen van een
Koninklijke onderscheiding bij gelegenheid van Koninginnedag 2012.
In het algemeen waren er dit jaar veel minder onderscheidingen maar voor de wijk
zelfs bijzonder weinig met slechts één decoratie. En natuurlijk gaat het niet om
het getalsmatige. Het moet ook niet zo zijn dat een aanvraag gedaan moet worden
omdat een ander hem ook al heeft gehad. Het zogenaamd elkaar toeschuiven van het
balletje is geen onderwerp. Het is en moet ook zo zijn dat men zich ook
daadwerkelijk langdurig heeft onderscheiden en/of een bijzondere prestatie
geleverd heeft. Daarvoor is dan ook een breed gedragen steun nodig en dat vooral
ook degelijk onderbouwd met kennis van zaken en van de persoon in kwestie, hoe
een voordracht aangeleverd moet worden. Vaak kom je dan ook terecht bij hen die
achter der schermen veel en goed werk verzetten zonder enig eigen belang. Juist
die mensen die niet op de voorgrond treden zetten hun schouders onder het werk
wat ze doen in de anonimiteit. Zij gaan zogezegd niet voor 'het applaus' of voor
aanzien maar werken vanuit het hart. En die mensen zijn er gelukkig nog steeds.
Zij zijn de 'dragers'van de gemeenschap of van het individu waarvoor zij in alle
anonimiteit dat werk verzetten. En daarbij speelt de grootte van de vereniging
of instelling, de relaties en de netwerken geen rol want dan dwaal je af van het
criterium onderscheiden.
Aanmelden kandidaten lintje 2012.
In 2012 worden ook weer lintjes uitgereikt op de dag voor Koninginnedag. U kunt
een persoon, die zich verdienstelijk maakt of heeft gemaakt voor de Helmondse
samenleving, aanmelden tot 1 juli aanstaande. Dit verzoek kunt u indienen bij de
burgemeester. Stuur uw gedetailleerde voorstel naar: de burgemeester van
Helmond, Postbus 950, 5700 AZ Helmond.
Verdienstelijk.
Voor een Koninklijke onderscheiding komen personen in aanmerking die zich
geruime tijd hebben ingespannen voor de Helmondse samenleving of een bijzondere
prestatie of werkzaamheden hebben verricht voor de Helmondse samenleving. Denk
aan een actieve vrijwilliger of iemand die een bijzondere sportprestatie heeft
geleverd. Ook personen die vanuit hun werk bijzondere verdiensten hebben
geleverd, komen in aanmerking voor een lintje. Dit geldt alleen als die
verdiensten ook voor de samenleving, en niet alleen voor de onderneming, van
waarde zijn geweest.
Beoordeling.
Bij de beoordeling of iemand in aanmerking komt voor een Koninklijke
onderscheiding, heeft het Kapittel voor de Civiele Orden een belangrijke
adviestaak. Dit adviesorgaan toetst alle ingediende aanvragen. Heeft u vragen,
kijk dan op www.lintjes.nl of bel met het Klant Contact Centrum via tel.
14 0492.
NOGMAALS HONDENOVERLAST
Vorige week was het al opgevallen dat er een actie tegen hondenpoep was gestart met het plaatsen van een aantal nieuwe borden. Dit op plaatsen waar de belangrijkste overlast, en dus de hondenpoep op de niet daarvoor bestemde plaatsen wordt aangetroffen. Het betreft hier een actie van de gemeente die in overleg met de hondenwerkgroep de actie heeft opgezet. Wij publiceren hierna de publicatie die bij de actie hoort.
Hondenoverlast de baas!
Lente! Lekker buiten spelen op het groene gras tussen bloeiende bloemen en bomen
vol bloesem. Picknicken in het park. Wandelen in de zon en genieten van de
frisse lucht.
Een droombeeld? In elk geval niet de werkelijkheid in 't Hout... het regent
klachten over hondenpoep. En terecht!
Overlast.
Hondenpoep ligt in 't Hout op bijna elk grasveldje, beplantingsstroken en
speelterreinen. Dit is een grote ergernis van veel bewoners en kinderen. Het
ziet er smerig uit, het stinkt en het is onhygiënisch. Maar het belangrijkste:
het beperkt de gebruiksmogelijkheden. Als er poep ligt kun je er niet meer
voetballen, trimmen of picknicken. Het is dan nog maar geschikt voor één doel:
poep. Met al die hondenpoep worden alle bewoners van de wijk de dupe.
Maatregelen.
Het is bovendien helemaal niet nodig dat overal poep ligt. Er zijn voldoende
uitlaatvoorzieningen voor honden. In de afgelopen 2 jaar heeft de Gemeente
Helmond verschillende extra maatregelen getroffen om het hondenbezitters
makkelijker te maken:
alle hondenbezitters hebben van de gemeente een poepzakjesdispenser met 2 rollen zakjes aangeboden gekregen, om mee te nemen bij het uitlaten;
er zijn depodogs geplaatst waarin opgeruimde hondenpoep kan worden weggegooid en waarin nieuwe zakjes beschikbaar zijn. Maar opgeruimde hondenpoep mag ook in de gewone (gele) afvalbakken of thuis bij het restafval;
er zijn nieuwe uitlaat- en loslaatterreinen aangelegd.
Alle hondenbezitters hebben vorig
jaar persoonlijk een brief gekregen, waarin zij worden opgeroepen mee te werken
aan het opruimen van hondenpoep buiten de uitlaatvoorzieningen. Alle
hondenbezitters zouden dus moeten weten hoe het hoort.
Maar waarom ligt er dan overal toch zo veel hondenpoep?
Campagne.
De Gemeente Helmond heeft in overleg met alle hondenwerkgroepen in de stad een
campagne gestart om de overlast door hondenpoep aan te pakken. Deze campagne
start in 't Hout in de tweede helft van mei.
|
U zult de borden ongetwijfeld zien staan op de belangrijkste overlastplekken:
Dit zijn GEEN UITLAATSTROKEN! Deze plekken zijn eenmalig
grondig gereinigd. |
03-06-2011 (week 22) |