Helmond behoort tot de top van gemeenten in
Noord-Brabant op het gebied van handhaving. Dat blijkt uit een evaluatie die
is uitgevoerd. In totaal hebben 69 gemeenten in de provincie Noord-Brabant,
5 waterschappen, de Provincie, Rijkswaterstaat en de VROM-inspectie
deelgenomen aan deze evaluatie van de handhavingprocessen.
De gemeenten hebben geëvalueerd hoe het met
de handhaving is gesteld op het gebied van milieu, water, ruimtelijke
ordening en natuur. Gedeputeerde Staten hebben deze zogenoemde nulmeting
inmiddels vastgesteld. Uit de rapportage blijkt dat er over de gehele linie
nog veel winst te behalen is, vooral op het gebied van procesmatig werken en
communicatie van de handhavingresultaten tussen de verschillende
organisaties.
Gebeurtenissen als in Enschede en Volendam,
hebben het belang van een goede handhaving aangetoond. Daarom is in januari
2002 tussen ministers en bestuurders besloten om de kwaliteit en
professionaliteit van de handhaving te verbeteren. Landelijk is vervolgens
een ambitieus kwaliteitsniveau vastgesteld. Alle handhavende instanties
zetten zich in om dit niveau voor 1 januari 2005 te bereiken.
Zelfevaluatie.
Door middel van een zelfevaluatie hebben de instanties zelf bekeken in
hoeverre zij voldoen aan opgestelde kwaliteitscriteria. De criteria richten
zich vooral op het vastleggen en borgen van het handhavingproces. Na
verificatie door een extern bureau is gebleken dat de zelfevaluaties op een
betrouwbare manier zijn uitgevoerd.
Resultaten gemeente Helmond.
De gemeente Helmond heeft haar milieutaken grotendeels ondergebracht bij de
Milieudienst Regio Eindhoven. Het handhavingproces betreffende die
milieutaken staat op een relatief hoog niveau. Helmond behoort daarmee tot
de top in Brabant, hetgeen niet wil zeggen dat er geen verbeteringen kunnen
worden doorgevoerd. Met betrekking tot de handhaving van ruimtelijke
ordening en natuurwaarden is nog een langere weg te gaan.
Verbeterplannen.
De gemeenten stellen, net als de overige handhavingorganisaties, op basis
van de resultaten van de zelfevaluatie, verbeterplannen op. In een
verbeterplan wordt weergegeven hoe de gemeente op 1 januari 2005 aan de
kwaliteitscriteria kan voldoen. In een regionaal verband worden afspraken
gemaakt om gezamenlijk met andere gemeenten een verbeteringstraject op te
zetten waarmee aan de kwaliteitscriteria kan worden voldaan. Werkwijzen en
instrumenten worden ook zoveel mogelijk gezamenlijk ontwikkeld.
Resultaten in Noord-Brabant.
Op dit moment voldoen Brabant-breed ruim een kwart (28%) van de gemeenten
aan 40 tot 80 procent van de gestelde kwaliteitscriteria die zijn
geformuleerd. Voor ruimtelijke ordening en natuur is dat nu nog slechts 11
procent. Een 'slechte' score wil niet zeggen dat er in de praktijk ook
slecht gehandhaafd wordt. Het wil wel zeggen dat het handhavingproces beter
beschreven en geborgd dient te worden. Op deze manier kan een continue
kwaliteit worden gegarandeerd en is deze niet slechts afhankelijk van de
kwaliteit van de handhaver in kwestie.
Niet vrijblijvend.
De provincie treedt in dit proces op als regisseur. Zij ontvangt en
beoordeelt de verbeterplannen of ze bijdragen aan de beoogde
kwaliteitsverbetering. Dit traject is niet vrijblijvend. Provinciebesturen
en de ministers zien er op toe dat op 1 januari 2005 het afgesproken
kwaliteitsniveau wordt gehaald. Mocht dat niet lukken, dan kunnen de
ministers –conform het wetsontwerp Handhavingstructuur- dwingende
maatregelen treffen om de uitvoeringstructuur te verbeteren. In oktober 2003
presenteren de provincies gezamenlijk een beeld van de verbeterplannen. |