<<< vorige

13-06-2003 (week 24)

volgende >>>

 
 
De meest gestelde vragen aan de gemeente op internet.
 

Helmond neemt flinke stap vooruit in de digitale dienstverlening.
Met het plaatsen van de meest gestelde vragen op de gemeentelijke website heeft de gemeente Helmond een flinke stap vooruit genomen in de digitale dienstverlening aan de burgers. In FAQ, een gegevensbank, zijn ruim 130 meest gestelde vragen opgenomen. FAQ is een gebruikersvriendelijk programma waarmee de burgers via internet snel en eenvoudig een antwoord op veel voorkomende vragen aan de gemeente kunnen vinden of informatie kunnen zoeken. Het programma kan rechtstreeks worden gestart vanaf de homepagina op de gemeentelijke website. Hier vindt de gebruiker aan de rechterkant van de pagina, bovenin de groene balk onder het kopje 'veel gestelde vragen', de link 'FAQ'.
Zoeken naar de juiste vraag in FAQ kan eenvoudig door de vragen door te lopen. De klant kan ook gerichter zoeken door de rubriek aan te klikken waarop de vraag betrekking heeft en daarna een zoekopdracht te geven. Alle vragen uit die rubriek verschijnen dan op het scherm. Het antwoord krijgt men door de juiste vraag aan te klikken. Men kan op een derde manier zoeken, door een trefwoord in te vullen in het zoekveld en daarna een zoekopdracht te geven. Bijvoorbeeld: de klant heeft een vraag over het onderhoud van het buurtplantsoen. Het trefwoord 'plantsoen' levert de vragen op die daarbij horen. Het programma linkt de gebruiker veelal rechtstreeks door naar een geheel andere website waar de juiste informatie te vinden is. Wanneer een klant onverhoopt niet het antwoord met de juiste informatie op het scherm kan krijgen, dan geeft FAQ altijd de mogelijkheid om via een email-link alsnog de vraag te stellen en daarop een antwoord te krijgen.

Klantgericht.
Met de ingebruikname van FAQ: 'De meest gestelde vragen' werkt de gemeente niet alleen aan de uitbreiding van de digitale dienstverlening, maar ook aan de verbetering van de klantgerichtheid van haar dienstverlening. Het systeem zal ook door de telefonistes worden gebruikt om vragen die telefonisch bij de gemeente binnenkomen direct te beantwoorden. Naar verwachting zal dit in 2004 leiden tot 20% meer directe afhandelingen van vragen dan vóór de ingebruikname van het systeem. Dus een snellere afhandeling, maar ook minder telefonische vragen, omdat burgers hun antwoord zelf op internet kunnen vinden.

Productencatalogus.
Op de website van onze gemeente is ook het digitale loket te vinden. Dit loket geeft toegang tot de vraaggerichte interactieve productencatalogus. Hierin zijn ongeveer de helft van alle producten en diensten beschreven die door de gemeente worden geleverd. Aan de uitbreiding van de catalogus wordt nog gewerkt, want het is de bedoeling dat het uiteindelijk een compleet overzicht wordt, waarin alle gemeentelijke producten zijn opgenomen. Het digitale loket heeft nu al mogelijkheden tot rechtstreekse interactie met de gemeente door bijvoorbeeld digitale inschrijving (bouwkavels) aanvragen en meldingen. Ook kan de klant al bepaalde formulieren invullen en uitprinten, die nodig zijn bij het contact met de Stadswinkel. Op deze manier komt er een snellere afhandeling van de dienstverlening, maar ook een ruimere en betere bereikbaarheid, tot stand. In de nabije toekomst zal de dienstverlening via het digitale loket nog verder worden uitgebreid.

 

 

<<< terug naar index