02-09-2016 (week 35) |
BRADERIE
HOOFDSTRAAT MATIG BEZOCHT
Was het te wijten aan het warme weer of lag het aan het overschot aan activiteiten en evenementen in de regio? Feit is dat de braderie op de Hoofdstraat matig werd bezocht op zondag. Zelfs op de terrassen liep het geen storm. Een kleine uitzondering hierop leek het terras van De Karper ter hoogte van de Koeveldsestraat. Onder de klanken van een live orkest werd hier het nodige natje genuttigd.
De braderie die ook dit jaar opgesteld stond op
de Hoofdstraat tussen Slegersstraat en Windmolenstraat kenden de nodige lege
plekken wat nog eens extra benadrukt werd door het wegblijven van publiek. En
dat is heel jammer want er is wel een heel gevarieerd aanbod, voor jong en oud.
Er stonden diverse spelattracties voor de kinderen, er kon geschminkt worden
maar ook Houtse verenigingen zoals Ouderen Creatief en de Stichting Vrienden van
Werkgroep Jeugd kregen zo niet de aandacht die ze wel verdienen.
Mogelijk dat er veel mensen door het goede weer nog naar het water trokken, of
zelfs nog op vakantie waren. En ook grote evenementen in de regio zoals de
Brabantse dag in Heeze trekken het publiek bij de 'kleinere' evenementen weg.
Hopelijk dat er volgend jaar een minder volle agenda is en dat de organisatie
weer kan rekenen op een grotere aanloop.
TERUG
IN DE TIJD 1991 [7]
Spectaculaire staaltjes bouwkunst.
In maart 1991 werd een 4 miljoen kilo wegende tunnel bij de voorstadhalte onder
de spoorlijn op haar plaats geschoven. Hiermee ontstond de verbinding, via de
Odulfusstraat, tussen de Slegersstraat en de Hoefkens.
Helaas alleen maar een langzaam verkeer verbinding. Men zou zich af kunnen
vragen of een paar meter bredere tunnel, dus ook voor autoverkeer, zoveel
duurder zou zijn geweest. Dit om de niet afnemende drukte op de Hoofstraat op te
lossen. De (te) drukke spoorlijn zorgt daarbij voor veel oponthoud en
filevorming. Bij stilstaande (goederen)treinen was het vaak een crime om van en
naar 't Hout te rijden als de overwegen, Slegersstraat, Cortenbachstraat, en
kanaaldijk, gesloten bleven.
Intussen is daarin verbetering gekomen nu de
tunnel onder het spoor aan de Kasteelherenlaan (vroegere Cortenbachstraat)
onlangs geopend werd.
Ook hier spectaculaire bouwkunst die met veel belangstelling gevolgd werd. Ook
de aansluiting op de Heeklaan is een enorme verbetering gebleken.
Felle protesten.
De toenmalige bushalte aan de Hoofdstraat voor Bloemenhuis Franka, de huidige
IJssalon Nemanja, zou worden verplaatst volgens een ambtelijk advies. Het was de
bedoeling dat die halte voor de kerk of pastorie zou worden geplaatst. De reden
zou zijn dat die bushalte dan recht tegenover de bushalte aan de overzijde van
de Hoofdstraat zou komen te liggen. Uitspraken zoals onverteerbaar en niet te
geloven om de nog enige vrije ruimte op het kerkplein te beperken werden
gebezigd. Het gevaar bij de voetgangersoversteekplaats. Waar laten we de
begrafenis- en bruidsauto's. De gevaarsituatie van het stukje Hoofdstraat tussen
de Slegersstraat en de Pastoor Elsenstraat. En niet te vergeten abri's met
'ontsierende' plakkaten van schaars geklede dames nabij kerk en pastorie, zou
onpasselijk zijn. Vijfentwintig jaar later is bewezen dat de bushalte op die
plaats zo gek nog niet was.
De verkeerssituatie met de beveiligde oversteekplaats en het ophouden van het verkeer bij de busstop is veilig gebleken. aanzienlijk minder kerkelijke trouwlustigen en begrafenissen zorgen voor minder problemen op het kerkplein. En wat de posters betreft... in 25 jaar tijd heeft men daar ook een ander 'zicht' op gekregen !
Excursie naar Houtvonken.
Openbare School 't Hout doet een project 'de krant' . een leerzaam project met
gesprekken met echte journalisten, maar ook zelfgeschreven redactionele
artikelen.
En tot slot een excursie naar Houtvonken waar ze zien hoe de 'krant' echt van de persen rolt.
Houtvonkje.
'Uitgeslapen?' :
Te Koop wegens omstandigheden een slechts 4 maanden oude 2 persoons slaapkamer.
Wordt vervolgd...
02-09-2016 (week 35) |