11-03-2016 (week 10) |
CONSUMENTENBEURS
NIEUWE STIJL
Nieuwe organisatie.
De consumentenbeurs die jaarlijks in Wijkhuis de Geseldonk en de sporthal van
volleybalclub Polaris wordt gehouden heeft een nieuwe organisatie gekregen. Na
de beurs van 2015 die naar de mening van het merendeel van de deelnemers geen
succes was zijn enkele Houtse ondernemers opgestaan en hebben de organisatie
overgenomen.
Jan-Paul Deelen, Remko van Asten, Egon van den Aker en
Francie van den Aker hebben de taak op zich genomen de beurs weer de allure te
geven van de beurs zoals hij jaren geleden was. Op 28 29 en 30 oktober zullen
zij hun consumentenbeurs nieuwe stijl organiseren. Deze beurs die volgens de
organisatie informeren, demonstreren en beleven als uitgangspunt moet hebben,
zal dan weer op de haar bekende locatie gehouden worden.
Op donderdag 3 maart waren een 50 tal personen van verschillende Houtse
bedrijven bijeen in Wijkhuis de Geseldonk om door de nieuwe organisatie
geļnformeerd te worden over hun nieuwe plannen. Duidelijk werd dat de beurs een
opzet krijgt van pleinen waaraan ondernemers hun stands kunnen inrichten, er
wordt afgestapt van gangen met stands waardoor de beurs soms op een doolhof
leek. Dit allemaal met de bedoeling om de bezoekers het gevoel van gezelligheid
weer terug te geven. Speciaal voor de jeugd zal er dit jaar een
Halloweenprogramma zijn, waarbij de ouders dan rustig over beurs kunnen lopen.
In oktober zal de organisatie met advertenties en toegangskaarten de bewoners
van Mierlo-Hout uitnodigen om massaal de beurs te bezoeken. Zij gaan er van uit
dat ze met hun vernieuwde opzet zeker 3500 bezoekers kunnen trekken.
DE
GRENZEN VAN 'T HOUT (DEEL 1)
Onder deze titel zullen wij de komende weken een rondgang
langs de natuurlijke grens van Mierlo-Hout gaan maken. Deze grenzen worden
momenteel op verschillende plaatsen veranderd. Hier en daar wat betreft haar
natuurlijke loop, op andere plekken door nieuwbouw.
De Goorloop.
Mierlo-Hout kent al vele jaren natuurlijke grenzen met Helmond en Mierlo. Op de
kaart van nu zijn dit lijnen getrokken met een liniaal op plekken die toevallig
zo uit kwamen. Van oudsher zijn er ook grenzen, de Goorloop, het Eindhovensch
Kanaal, de Geldropseweg en de Schootenseloop.
De gemeente is bezig om een aantal van deze waterlopen op te
knappen en haar natuurlijke loop weer terug te geven. Hierdoor veranderd de
natuurlijke grens en wordt Mierlo-Hout op de ene plaats wat kleiner en op een
andere plek weer wat groter. Op dit moment is de aanpassing van de Goorloop de
meest in het oog springende verandering. Op diversen plekken heeft de loop
ruimte gekregen, speciaal bij de onderdoorgangen van wegen. Op dit moment wordt
er gewerkt aan de ecopassage op de Mierloseweg. Hierdoor komt de Goorloop weer
onder de grond uit. Over het terrein van de voormalige houtwerf van Raaymakers
Houthandel zal de loop weer een natuurlijke meanderende vorm krijgen. Aan de
Houtse Parallelweg komt dit jaar ook nog een ecopassage en dan heeft hij op alle
onderdoorgangen van wegen in Mierlo-Hout de ruimte om ook de rond deze loop
levende dieren een veilige doorgang te geven. Hoe de onderdoorgang van het spoor
er uit gaat zien blijft nog onduidelijk. Zeker is dat Prorail hier geen nieuwe
onderdoorgang zal maken.
Volgende keer deel 2 Groot Goor.
HOE
STAAN WIJ ER VOOR
Als het elders (hard) regent druppelt het ook bij ons.
Al meer dan vijftig jaar ontvangt u wekelijks gratis Houtvonken in uw
brievenbus. Wij weten dat wij daarmee in een behoefte voorzien. Maar de
mogelijkheden om Houtvonken wekelijks te kunnen blijven maken heeft ook een
behoorlijk commercieel aspect.
Hoewel het volkomen duidelijk is en ook moet zijn, is dat een groot team van
vrijwilligers zich inzet voor het opmaken en verspreiden van Houtvonken.
Aan puur vrijwilligerswerk zijn geen kosten verbonden, kortom wij hebben dus
geen loon- of arbeidskosten. Onze tarieven zijn tegen een echte kostprijs en dus
zeer concurrerend. Onze kosten bestaan uit de grondstoffen zoals papier,
drukkosten en de apparatuur daarvoor, energiekosten en huur.
Die vaste kosten worden gedragen door bijdragen van verenigingen en instellingen
en door de bijdrage van onze lezers. Maar het grootste aandeel van de kosten
moeten worden gedragen door advertentieopbrengsten.
En juist daaraan schort het ook bij ons.
Met ingang van de economische recessie enkele jaren geleden is ook bij
Houtvonken de advertentieomzet sterk gedaald. Om ons heen zien we dat het in
medialand kommer en kwel is. Bladen en kranten worden dunner en houden zelfs op
te bestaan omdat ze niet of nauwelijks het hoofd boven water kunnen houden. We
zagen dat vorig jaar toen een gratis weekkrant ophield te bestaan. Maar ook een
wijkkrant bij onze buren moest de zaak sluiten en kon de zaken niet meer rond
krijgen.
Om te trachten daar verandering in te brengen en onze inkomsten met
advertentiebijdragen te verhogen gaan wij ondernemers benaderen en hen vragen in
Houtvonken te adverteren.
Het zou dus goed mogelijk kunnen zijn dat u de komende tijd benaderd wordt door
een van onze medewerkers om u te interesseren en profijt te halen uit uw
advertentie in Houtvonken.
Bestuur Stichting Houtvonken
11-03-2016 (week 10) |