30-10-2014 (week 44) |
KIDSPROMS
Kippenvelconcert.
Afgelopen zaterdag zijn wij te gast geweest bij de KidzProms van Fanfare Unitas
in de Geseldonk. Ter gelegenheid van het 90 jarig bestaan van Unitas traden in
een goed gevulde zaal Fanfare Unitas samen met het c-orkest (opleidingsorkest)
en een 8-tal jeugdige solisten op. De orkesten onder leiding van Johan Smeulders
en Niek Jacobs openden de avond met het stuk Royal Fanfare, dit was het begin
van een avond waarbij bij menig artiest het kippenvel op je armen kwam.
Wat is er veel talent in de regio. De avond werd op een
luchtige manier door presentator Bram Bosmans aan elkaar gepraat. Als eerste
artiesten kwamen Nina van Stiphout (14), Amal Ahmed (14), Samirah de Loyer (14)
en Femke Smitz (15) samen met Dominique van de Horst (18+) op om het bekende Do
Re Mi uit de Sound of Music te vertolken wat hen bijzonder goed afging. Hierna
kwam Samirah de Loyer als eerste solo artiest op het speciaal gebouwde podium
tussen de fanfare het nummer Jar of Hearts te vertolken. Gesteund door een sterk
spelende fanfare zong zij haar nummer.
Dit werd gevolgd door Supercalifragilisticexpialidasties uit Marie Poppins, het
laatste nummer van Dominique van de Horst nu samen met Nina van Stiphout en Amal
Ahmed. Na dit vocaal gebeuren volgde het optreden van Maartje van Houwelingen
(12) die er met haar klarinet voor zorgde dat Mierlo-Hout toch even de
beschikking had over een harmonie. Samen brachten zij deze avond de nummers
Thinking of You en later op de avond het meeslepende Skyfall ten gehore. Deze
avond had nog meer instrumentalisten. Brandon van Schaik (15) zorgde samen met
zijn gitaar voor de echte kippenvelmomenten. Solo zonder orkest bracht hij de
nummers Sons de Carilhoes en later het Praludium van J.S. Bach ten gehore.
Tijdens zijn optreden kon je in de zaal een speld horen vallen, zo aandachtig
luisterde iedereen, zowel jong als oud. De volgende instrumentalist was Eline
Spee (15) samen met de fanfare bracht zij het bekende I Dreamed a Dream uit de
musical Les Miserables. De laatste vocalisten voor de pauze waren Amal Amhed en
Nina van Stiphout die onder begeleiding van de fanfare het nummer I Would Stay
van Krezip zongen. Het c-orkest zorgde met het nummer Born This Way voor een
meeslepend nummer dat door de zaal klappend de pauze in werd begeleid.
Na
de pauze had de fanfare een speciaal nummer dat door alle aanwezigen op PVC
pijpjes moest worden gespeeld. Duidelijk was dat er een muzikaal publiek
aanwezig was, want na een repetitie werd het hele nummer in keer foutloos
gespeeld, wat voor de nodige hilariteit zorgde. Vervolgens werd de zaal
uitgenodigd mee te zingen met het nummer Wakker met een Wijsje dat werd gezongen
door het duo Nina van Stiphout en Amal Ahmed. De vierde instrumentalist en
tevens de jongste was Nieke Kerkhof (11). Zij kroop achter het drumstel, helaas
achter het orkest maar zij heeft er wel voor gezorgd dat het publiek niets van
haar optreden hoefde te missen tijdens het nummer Langstrump Samba. De
sfeervolle avond werd vervolgd door Amal Ahmed die nu solo het nummer Use
Somebody ten gehore bracht, vervolgd door Femke Schmitz die met uitvoeringen van
de nummers Valerie en Afscheid liet horen dat zij niet voor niets een
muziekopleiding volgt. Nina van Stiphout liet hier tussen horen dat ook zij solo
haar vrouwtje staat. Samen net als alle vocalisten zong zij samen met de fanfare
het nummer Miracle van Ilse de Lange. De avond werd afgesloten door het duo
Femke Schmitz en Nina van Stiphout die begeleid door Nieke Kerkhof en leerlingen
van groep 8 van basisschool de Vendelier en de fanfare het nummer The Cup Song
ten gehore brachten. Een staande ovatie was er voor alle deelnemers na afloop.
Een ding was duidelijk na deze avond. Dit smaakt naar meer. Wij hopen dat de
fanfare dit soort talentenjachten vaker zal houden.
|
|
|
SPEELGOEDBEURS BIJ ALPHONSUS
Speelgoed ook voor ouderen.
Hoewel je in een woonzorgcentrum, waarin doorgaans mensen in een gevorderde
leeftijd hun thuis vinden, geen speelgoedbeurs verwacht zie je dat in Alphonsus
wel. Het was op zondag 26 oktober de 2e speelgoedbeurs die daar werd
georganiseerd.
Met het oog op het aanstaande Sinterklaasfeest nog niet eens een dergelijk rare gedachte om te veronderstellen dat mogelijk de bewoners op leeftijd voor hun kleinkinderen, dan wel zeker en waarschijnlijk hun achterkleinkinderen, hier een surprise wisten te bemachtigen. Maar deze kleinschalige speelgoedbeurs was ook opengesteld voor de mensen van buiten het woonzorgcentrum. De soos van de recreatieruimte was ingericht met ruim 10 stands en het moet gezegd worden dat er alleen maar goede, soms zelfs fonkelnieuwe, spulletjes te koop waren en dat voor een 'zacht' prijsje. De beurs was georganiseerd door de medewerkers van Savantzorg, geholpen door hun kinderen die op dit soort 'markten' hun verkoopkwaliteiten en het onderhandelen al op jeugdige leeftijd in de vingers krijgen.
Speelgoed- en kinderkledingbeurs van de Werkgroep Jeugd.
Na 17 jaar ging deze beurs, die jaarlijks op de derde zondag van oktober werd
gehouden, niet meer door. De organisatie vertelde ons dat men vanwege de te
verwachten verbouwing van de Geseldonk en te weinig inschrijvingen en
reserveringen het niet verantwoord achtte om nog een dergelijke beurs te
organiseren. Jarenlang was die beurs een groot succes en we herinneren ons de
aantrekkelijkheid daarvan. Jarenlang stonden immers ver voor openingstijd de
bezoekers rijen dik te wachten tot de poorten van de Geseldonk open gingen.
5 JAAR LANG TOT 3 KEER ZOVEEL GOEDERENTREINEN
Dwars door de wijk.
Op 1 oktober 2014 mocht de spoorlijn Eindhoven-Helmond-Venlo haar 148e
verjaardag vieren. Op die datum, 148 jaar geleden, in gebruik genomen als
spoorlijn voor stoomtreinen en later dieseltreinen. Negentig jaar later, in
1956, werd de spoorlijn voorzien van elektriciteit.
Het spoor is met regelmaat in het nieuws. Zowel positief als negatief. Positief
als redelijk betrouwbaar, snel en betaalbaar vervoermiddel. Daarnaast zijn in de
nabijheid van de stations grote concentratie reizigers voorhanden. Dit is nog
versterkt door de door de overheid gestimuleerde VINEX-locaties (Brandevoort).
Maar spoorlijnverbindingen kennen ook zo hun negatieve kanten. Want naast
personenvervoer worden spoorlijnen ook intensief gebruikt voor heel veel
verschillend goederenvervoer.
Iedereen die er niet omheen kan om voor de gesloten overwegbomen te moeten
wachten ziet die diversiteit maar zal zich ook afvragen wat er allemaal op die
wagons in die grote tanks en gesloten wagons vervoerd wordt.
Foto Archief Houtvonken
Nu al regelmatig overlast.
De verkeersader door de wijk Mierlo-Hout wordt gevormd door de
Hoofdstraat-Mierloseweg. En juist waar die twee wegen elkaar 'raken' is de
spoorwegovergang. Een spoorwegovergang die aan beide zijden nu al voor veel
overlast zorgt. Dat wil zeggen dat bij gesloten spoorbomen heel snel wachtende
rijen auto's de doorstroming blokkeren. Aan de zijde van de Mierloseweg is dat
iets minder hinderlijk, maar op de Hoofdstraat staat dan alles vast. De Pastoor
Elsenstraat met de daaraan liggende parkeerplaatsen voor het winkelcentrum zijn
niet meer bereikbaar. Maar je kunt er ook niet weg komen. En aan de andere kant
raakt de Slegersstraat meteen verstopt.
Nog meer treinverkeer.
Nu ligt er een plan om na 2016 gedurende ongeveer vijf jaar nog meer
goederentreinen te laten gaan rijden. Dit komt omdat er vanaf de grensovergang
in Duitsland aan het spoor gewerkt gaat worden welke de aansluiting vormt op de
Betuwelijn. Tijdens die werkzaamheden kan de Betuwelijn een week per maand niet
gebruikt worden. De spoorlijn Eindhoven-Venlo is dan onderdeel van een
voorgestelde omleidingsroute. Nu rijden er ongeveer 50 goederentreinen per dag
over deze route. Hoewel niet precies bekend wordt er nu gedacht aan ruim honderd
extra treinen in 2016 oplopende tot wel 160 treinen per dag extra in 2022.
Leefbaarheid in de wijk.
Wij kwamen in contact met de ondernemersvereniging in Mierlo-Hout de OVMH die
ook werd 'overvallen' door het bericht dat wij in onze vorige uitgave
publiceerden. Zij vragen zich af of we voor voldongen feiten staan waarover geen
inspraak of overleg mogelijk is. Zo zouden bijvoorbeeld de extra treinen kunnen
rijden in de nachtelijke uren of op geschikte tijden dat er het minste overlast
wordt veroorzaakt. Dat er veel gedaan is aan geluidswerende maatregelen is juist
maar heft de overbelasting op de Hoofdstraat/Mierloseweg niet op. Vraag zou ook
nog kunnen en zelfs moeten zijn of die vele extra treinen, toelaatbare goederen
vervoeren met voldoende garanties voor de veiligheid van woongebieden naast het
spoor. Zal de door de gemeente aangekondigde communicatie over het extra
treinverkeer, specifiek naar omwonenden dat is toegezegd uiterlijk begin 2015,
de benodigde duidelijkheid brengen.
30-10-2014 (week 44) |