<<< vorige week

30-10-2014 (week 44)

volgende week >>>



    KIDSPROMS

Kippenvelconcert.
Afgelopen zaterdag zijn wij te gast geweest bij de KidzProms van Fanfare Unitas in de Geseldonk. Ter gelegenheid van het 90 jarig bestaan van Unitas traden in een goed gevulde zaal Fanfare Unitas samen met het c-orkest (opleidingsorkest) en een 8-tal jeugdige solisten op. De orkesten onder leiding van Johan Smeulders en Niek Jacobs openden de avond met het stuk Royal Fanfare, dit was het begin van een avond waarbij bij menig artiest het kippenvel op je armen kwam.

Wat is er veel talent in de regio. De avond werd op een luchtige manier door presentator Bram Bosmans aan elkaar gepraat. Als eerste artiesten kwamen Nina van Stiphout (14), Amal Ahmed (14), Samirah de Loyer (14) en Femke Smitz (15) samen met Dominique van de Horst (18+) op om het bekende Do Re Mi uit de Sound of Music te vertolken wat hen bijzonder goed afging. Hierna kwam Samirah de Loyer als eerste solo artiest op het speciaal gebouwde podium tussen de fanfare het nummer Jar of Hearts te vertolken. Gesteund door een sterk spelende fanfare zong zij haar nummer.
Dit werd gevolgd door Supercalifragilisticexpialidasties uit Marie Poppins, het laatste nummer van Dominique van de Horst nu samen met Nina van Stiphout en Amal Ahmed. Na dit vocaal gebeuren volgde het optreden van Maartje van Houwelingen (12) die er met haar klarinet voor zorgde dat Mierlo-Hout toch even de beschikking had over een harmonie. Samen brachten zij deze avond de nummers Thinking of You en later op de avond het meeslepende Skyfall ten gehore. Deze avond had nog meer instrumentalisten. Brandon van Schaik (15) zorgde samen met zijn gitaar voor de echte kippenvelmomenten. Solo zonder orkest bracht hij de nummers Sons de Carilhoes en later het Praludium van J.S. Bach ten gehore. Tijdens zijn optreden kon je in de zaal een speld horen vallen, zo aandachtig luisterde iedereen, zowel jong als oud. De volgende instrumentalist was Eline Spee (15) samen met de fanfare bracht zij het bekende I Dreamed a Dream uit de musical Les Miserables. De laatste vocalisten voor de pauze waren Amal Amhed en Nina van Stiphout die onder begeleiding van de fanfare het nummer I Would Stay van Krezip zongen. Het c-orkest zorgde met het nummer Born This Way voor een meeslepend nummer dat door de zaal klappend de pauze in werd begeleid.

Na de pauze had de fanfare een speciaal nummer dat door alle aanwezigen op PVC pijpjes moest worden gespeeld. Duidelijk was dat er een muzikaal publiek aanwezig was, want na een repetitie werd het hele nummer in keer foutloos gespeeld, wat voor de nodige hilariteit zorgde. Vervolgens werd de zaal uitgenodigd mee te zingen met het nummer Wakker met een Wijsje dat werd gezongen door het duo Nina van Stiphout en Amal Ahmed. De vierde instrumentalist en tevens de jongste was Nieke Kerkhof (11). Zij kroop achter het drumstel, helaas achter het orkest maar zij heeft er wel voor gezorgd dat het publiek niets van haar optreden hoefde te missen tijdens het nummer Langstrump Samba. De sfeervolle avond werd vervolgd door Amal Ahmed die nu solo het nummer Use Somebody ten gehore bracht, vervolgd door Femke Schmitz die met uitvoeringen van de nummers Valerie en Afscheid liet horen dat zij niet voor niets een muziekopleiding volgt. Nina van Stiphout liet hier tussen horen dat ook zij solo haar vrouwtje staat. Samen net als alle vocalisten zong zij samen met de fanfare het nummer Miracle van Ilse de Lange. De avond werd afgesloten door het duo Femke Schmitz en Nina van Stiphout die begeleid door Nieke Kerkhof en leerlingen van groep 8 van basisschool de Vendelier en de fanfare het nummer The Cup Song ten gehore brachten. Een staande ovatie was er voor alle deelnemers na afloop. Een ding was duidelijk na deze avond. Dit smaakt naar meer. Wij hopen dat de fanfare dit soort talentenjachten vaker zal houden.

     
  
     


    SPEELGOEDBEURS BIJ ALPHONSUS

Speelgoed ook voor ouderen.
Hoewel je in een woonzorgcentrum, waarin doorgaans mensen in een gevorderde leeftijd hun thuis vinden, geen speelgoedbeurs verwacht zie je dat in Alphonsus wel. Het was op zondag 26 oktober de 2e speelgoedbeurs die daar werd georganiseerd.

Met het oog op het aanstaande Sinterklaasfeest nog niet eens een dergelijk rare gedachte om te veronderstellen dat mogelijk de bewoners op leeftijd voor hun kleinkinderen, dan wel zeker en waarschijnlijk hun achterkleinkinderen, hier een surprise wisten te bemachtigen. Maar deze kleinschalige speelgoedbeurs was ook opengesteld voor de mensen van buiten het woonzorgcentrum. De soos van de recreatieruimte was ingericht met ruim 10 stands en het moet gezegd worden dat er alleen maar goede, soms zelfs fonkelnieuwe, spulletjes te koop waren en dat voor een 'zacht' prijsje. De beurs was georganiseerd door de medewerkers van Savantzorg, geholpen door hun kinderen die op dit soort 'markten' hun verkoopkwaliteiten en het onderhandelen al op jeugdige leeftijd in de vingers krijgen.

Speelgoed- en kinderkledingbeurs van de Werkgroep Jeugd.
Na 17 jaar ging deze beurs, die jaarlijks op de derde zondag van oktober werd gehouden, niet meer door. De organisatie vertelde ons dat men vanwege de te verwachten verbouwing van de Geseldonk en te weinig inschrijvingen en reserveringen het niet verantwoord achtte om nog een dergelijke beurs te organiseren. Jarenlang was die beurs een groot succes en we herinneren ons de aantrekkelijkheid daarvan. Jarenlang stonden immers ver voor openingstijd de bezoekers rijen dik te wachten tot de poorten van de Geseldonk open gingen.


    5 JAAR LANG TOT 3 KEER ZOVEEL GOEDERENTREINEN

Dwars door de wijk.
Op 1 oktober 2014 mocht de spoorlijn Eindhoven-Helmond-Venlo haar 148e verjaardag vieren. Op die datum, 148 jaar geleden, in gebruik genomen als spoorlijn voor stoomtreinen en later dieseltreinen. Negentig jaar later, in 1956, werd de spoorlijn voorzien van elektriciteit.
Het spoor is met regelmaat in het nieuws. Zowel positief als negatief. Positief als redelijk betrouwbaar, snel en betaalbaar vervoermiddel. Daarnaast zijn in de nabijheid van de stations grote concentratie reizigers voorhanden. Dit is nog versterkt door de door de overheid gestimuleerde VINEX-locaties (Brandevoort). Maar spoorlijnverbindingen kennen ook zo hun negatieve kanten. Want naast personenvervoer worden spoorlijnen ook intensief gebruikt voor heel veel verschillend goederenvervoer.
Iedereen die er niet omheen kan om voor de gesloten overwegbomen te moeten wachten ziet die diversiteit maar zal zich ook afvragen wat er allemaal op die wagons in die grote tanks en gesloten wagons vervoerd wordt.


Foto Archief Houtvonken

Nu al regelmatig overlast.
De verkeersader door de wijk Mierlo-Hout wordt gevormd door de Hoofdstraat-Mierloseweg. En juist waar die twee wegen elkaar 'raken' is de spoorwegovergang. Een spoorwegovergang die aan beide zijden nu al voor veel overlast zorgt. Dat wil zeggen dat bij gesloten spoorbomen heel snel wachtende rijen auto's de doorstroming blokkeren. Aan de zijde van de Mierloseweg is dat iets minder hinderlijk, maar op de Hoofdstraat staat dan alles vast. De Pastoor Elsenstraat met de daaraan liggende parkeerplaatsen voor het winkelcentrum zijn niet meer bereikbaar. Maar je kunt er ook niet weg komen. En aan de andere kant raakt de Slegersstraat meteen verstopt.

Nog meer treinverkeer.
Nu ligt er een plan om na 2016 gedurende ongeveer vijf jaar nog meer goederentreinen te laten gaan rijden. Dit komt omdat er vanaf de grensovergang in Duitsland aan het spoor gewerkt gaat worden welke de aansluiting vormt op de Betuwelijn. Tijdens die werkzaamheden kan de Betuwelijn een week per maand niet gebruikt worden. De spoorlijn Eindhoven-Venlo is dan onderdeel van een voorgestelde omleidingsroute. Nu rijden er ongeveer 50 goederentreinen per dag over deze route. Hoewel niet precies bekend wordt er nu gedacht aan ruim honderd extra treinen in 2016 oplopende tot wel 160 treinen per dag extra in 2022.

Leefbaarheid in de wijk.
Wij kwamen in contact met de ondernemersvereniging in Mierlo-Hout de OVMH die ook werd 'overvallen' door het bericht dat wij in onze vorige uitgave publiceerden. Zij vragen zich af of we voor voldongen feiten staan waarover geen inspraak of overleg mogelijk is. Zo zouden bijvoorbeeld de extra treinen kunnen rijden in de nachtelijke uren of op geschikte tijden dat er het minste overlast wordt veroorzaakt. Dat er veel gedaan is aan geluidswerende maatregelen is juist maar heft de overbelasting op de Hoofdstraat/Mierloseweg niet op. Vraag zou ook nog kunnen en zelfs moeten zijn of die vele extra treinen, toelaatbare goederen vervoeren met voldoende garanties voor de veiligheid van woongebieden naast het spoor. Zal de door de gemeente aangekondigde communicatie over het extra treinverkeer, specifiek naar omwonenden dat is toegezegd uiterlijk begin 2015, de benodigde duidelijkheid brengen.


<<< vorige week

30-10-2014 (week 44)

volgende week >>>