20-04-2012 (week 16) |
HOUTSE AKKER
12 Patiowoningen opgeleverd.
In de Houtse Akker, het gebied dat ligt achter De Barrier, tussen de
Houtsestraat en de Kromme Haagdijk tot het Eindhovens kanaal, vinden voor deze
tijd toch nog volop bouwactiviteiten plaats. Aan de straat, die de naam Haaghout
heeft gekregen, zijn 12 zogenaamde SIR-55 woningen gebouwd. Dat zijn woningen
voor medioren (45 plussers) en senioren.
De bungalows zijn geheel volgens het SIR-55 concept
gerealiseerd. De woningen zijn royaal, veilig en comfortabel en daardoor
uitermate geschikt voor langdurige zelfstandige bewoning. Daarnaast staat in het
concept de combinatie van wonen en slapen gelijkvloers, met een grote woonkamer,
een slaapkamer, een extra kamer en een badkamer centraal. Belangrijk is dat de
bewoner lang van zijn SIR-55 woning kan genieten. De woning is er daarom op
ingericht dat aanpassingen in de toekomst gemakkelijk en snel realiseerbaar
zijn.
De kavels hebben een oppervlakte vanaf 290 m² tot ca. 385 m² en de inhoud tussen
circa 640 m³ tot circa 790 m³ inclusief bergzolder. Overdekte veranda's en
carports maken de woningen fraai en zeer compleet. Wij waren in een van de
woningen en troffen daar bijzonder tevreden bewoners aan die blij waren met hun
nieuwe aanwinst en de mooie woonomgeving.
HET BEELD ZAL VERANDEREN
Geluidsbeperkende maatregelen langs het spoor.
Op 2 april 2012 werd een inloopavond gehouden over de aanleg van
geluidsbeperkende maatregelen langs de drukke spoorlijn die de wijk doorsnijdt.
De eerste werkzaamheden voor het project 'stiller spoor' zijn
begonnen. Stapels planken en palen die lagen opgeslagen aan de Hoofdstraat nabij
de spoorwegkruising zijn intussen verwerkt als veiligheidsafzetting aan beide
zijden van het spoor.
Het zijn langs het spoor 450 huizen in Mierlo-Hout en Helmond West die een te
hoge geluidsbelasting hebben. Het is dan ook een wettelijke verplichting om voor
het jaar 2020 maatregelen te nemen om die geluidsbelasting terug te dringen door
een pakket van maatregelen. Dit bestaat uit raildempers, geluidswanden, schermen
en gevelisolatie. Dit pakket aan maatregelen moet het aantal decibellen met 5
tot 10 verminderen en dat wordt door de mens als halvering van het geluid
ervaren. De kosten voor de maatregelen worden gesubsidieerd door het ministerie
van Infrastructuur en Milieu (het vroegere VROM). De gemeente Helmond en
spoorwegbeheerder Prorail zijn de opdrachtgevers voor dit project. Het zal nog
ruim anderhalf jaar duren voor alle maatregelen zijn uitgevoerd. Raildempers
zijn vorig jaar al aangebracht. Nu bestaan de werkzaamheden uit het plaatsen van
geluidsschermen, aarden wallen. Bij een aantal huizen, waar na de maatregelen de
geluidsbelasting nog te hoog is, worden aanvullende voorzieningen in de vorm van
gevelisolatie aangebracht. Op de hoogte van de Slegersstraat en vanaf de
voorstadhalte tot de Hoofdstraat komt een aarden wal. Naast de Noord- en de
Houtse Parallelweg komt een scherm. De beplanting tegen de schermen wordt in het
najaar aangebracht.
De geluidsschermen, met overwegend een hoogte van 1,5 meter worden uitgevoerd in
zogenaamd houtvezelbeton dat het geluid beter absorbeert. Aan de buitenkanten,
dat wil zeggen aan de kanten waar de woningen staan, komt begroeiing met
zelfklimmende plantensoorten. Deze worden, variërend in soort om een mooier
beeld te krijgen, tegen die rasters geplant om tegen de muur te kunnen klimmen.
20-04-2012 (week 16) |