<<< vorige week

23-04-2010 (week 16)

volgende week >>>



    DE HOOFDSTRAAT NU VEILIGER

Het is even wennen en oppassen geblazen op de redelijk drukke Hoofdstraat die dwars door het centrum voert. Met de komst van de nieuwe, met vluchtheuvel en verkeerslichten beveiligde oversteekplaats voor de Rabobank/Notenhoutstraat is de veiligheid sterk verbeterd.

Dit haalt ook de snelheid terug en ontmoedigt het doorgaande verkeer hopelijk om weer een hindernis meer te moeten nemen. Naast de spoorwegovergang, de verkeerslichten en busstopplaats voor de kerk is de komst van de nieuwe oversteek een vierde hindernis. Ook de markering, de onderbroken witte lijn tussen de fietsstrook en het wegdek bevordert de verkeersveiligheid. Het zorgt voor meer oplettendheid door het gemotoriseerd verkeer en respect voor de wielrijders.
En het wennen zit hem hierin dat nog niet alle verkeersdeelnemers in de gaten hebben dat je echt voor rood moet wachten.


    GOUDEN BRUILOFT

Leo & Jo Koonings-van de Nobelen.
Op 28 april 2010 vieren Leo en Jo Koonings-van de Nobelen hun gouden bruiloft. Leo is in 1932 geboren in het centrum van Helmond en opgegroeid in een gezin met vijf broers en zeven zussen. Na de lagere school is hij naar de ambachtsschool gegaan om het vak van timmerman te leren. Na twee jaar dagschool is hij bij een aannemer gaan werken, waarbij hij ook nog eens twee jaar avondschool volgde. Jo is in 1933 geboren in Tongelre op 't Hofke en opgegroeid in een gezin met drie broers en drie zussen. Na de lagere school is zij als naaister gaan werken in een naaiatelier, later als zogenaamde thuisnaaister.

Tijdens het bruiloftsfeest van een vriendin zag Jo dat Leo bezig was de erpels te rooien op het land van zijn zus in Tongelre. Zij nodigde hem uit om een pilske te komen drinken en toen is de vlam overgeslagen. Dat was in 1958. Twee jaar later trouwden ze in de St. Martinuskerk in Tongelre. Het enige vertier wat ze tot die tijd mochten hebben, waren de Maria-bedevaarten: met de fiets naar Den Bosch, Ommel, Roermond, etcetera.
Na hun bruiloft bleef Jo nog wat thuiswerk doen, maar Leo versleet de ene aannemer na de andere, vooral als hij ergens anders wat meer kon verdienen. Zoals gebruikelijk in die tijd duurde het niet lang voordat er kinderen kwamen. Ze kregen twee dochters, Anneke en Ellen, waarna Jo weer wat ging werken, hoofdzakelijk om het halen van haar rijbewijs te kunnen bekostigen. In 1973 verhuisden ze vanuit de Rooseindsestraat naar de Palmhoutstraat in Mierlo-Hout en in 1975 ging Jo voor de gemeente werken, wat ze tot haar 59e tot aan de VUT heeft volgehouden. Jo is daarnaast ook nog zo'n dertig jaar lid geweest van de KVB, waarvan zeventien jaar als voorzitster. Leo is tot 1990 actief gebleven in de bouw, waarna ook hij in de VUT is gegaan. Vanaf 2000 heeft Leo nog twee dagen in de week vrijwilligerswerk gedaan bij de SBRH (school voor bouwberoepen) in Mierlo.
Sinds ze in Mierlo-Hout wonen, zijn Leo en Jo zeer betrokken bij de kerk en de parochie. Jo is lector bij vieringen en verzorgt avondwakes. Leo laat zich trouw gelden als hulpkoster, manusje van alles, collectant en acoliet. Hiervoor is hij in 2009 (tijdens de carnavalsmis) onderscheiden met de Pro Eclesia et Pontifice. Vanaf 1990 zijn Leo en Jo ook betrokken bij Houtvonken. Jo liep mee met de jaarlijkse collecte en Leo bezorgde in de vakantietijd zijn favoriete wijkblad. Sinds 1 juli 2008 is Leo vaste koerier (met Jo als zijn invalster).
Aanstaande zondag wordt dit heuglijke feit in besloten kring gevierd, samen met hun twee dochters, aanhang, vijf kleinkinderen, familie en wat goede vrienden en bekenden.
Houtvonken wenst het gouden paar van harte proficiat met deze prachtige mijlpaal en veel geluk en sterkte in de tijd die komen gaat.


    HARTELIJK BEDANKT

Het is al weer een aantal weken geleden dat ik na 30 jaar voorzitterschap en meer dan 35 jaar vrijwilliger van Houtvonken in de bloemetjes werd gezet. Nog niet eerder in al die jaren was onze redactieruimte voor mij enkele dagen tot verboden gebied verklaard.
En hoewel nieuwsgierigheid precies past bij redactiewerk heb ik me kunnen beheersen en was het een volslagen verrassing dat Houtvonken nummer 11 van 19 maart 2010 een speciale jubileumuitgave zou worden. Niet alleen zeer verrast. Maar meteen ook bijzonder dankbaar voor de waardering van collega vrijwilligers, ondernemend Mierlo-Hout en verenigingen en instellingen. Hiermee wordt niet alleen mijn werk maar ook zeker het jarenlange wekelijkse werk van Houtvonken gewaardeerd. En als die bijzondere uitgave dan uitkomt volgen opnieuw vele reacties in de vorm van kaarten, telefoontjes, felicitaties per mail, bloemen, taarten en flessen met kostbaar vocht. Je komt mensen tegen in de straat die je feliciteren met het langdurig vrijwilligerswerk.
En daarvoor past oprechte en hartelijke dank.
Het is een stimulans omdat je hierdoor bevestigd wordt hoe het werk als vrijwilligers gewaardeerd wordt. Je ervaart dat de langdurige wekelijkse inzet van Houtvonken voor 't Hout gedragen wordt door die gemeenschap. En dat geeft alle reden om dat werk door te zetten zolang dat mogelijk blijft. In een latere uitgave van Houtvonken wil ik in een artikel nog eens terug gaan in de tijd en om terug te kijken naar de ontwikkelingen in de wijk en de gemeenschap Mierlo-Hout.

A. Kanters


    STILLER SPOOR KOMT ERAAN

Maatregelen tegen geluidsoverlast spoorweglawaai.
Het besluit om geluidsmaatregelen te nemen om het spoorweglawaai te verminderen is genomen en dus nu definitief. Het college van burgemeester en wethouders gaan nu aan de slag met het uitvoeren van het project onder de naam 'Stiller Spoor'.

Mierlo-Hout wordt over een behoorlijk aantal kilometers doorsneden met een spoorweg. En dagelijks zijn er meer dan 200 treinen die de wijk passeren.

Dempers en schermen.
Voor Mierlo-Hout wordt de voorstadhalte 't Hout en de Slegersstraat voorzien van een grondwal van 2 tot 2,5 meter hoog. De Noord Parallelweg en de Houtse Parallelweg krijgen schermen van 1,5 meter hoog. Het gehele traject door Mierlo-Hout wordt voorzien van raildempers. De hoogte van de schermen en aarden wallen worden gemeten vanaf de bovenkant van het spoor. Aangezien dat het spoor vrij hoog gelegen is zullen de schermen en wallen in de praktijk ook hoger zijn om het gewenste doel te bereiken.
Aanwonenden hebben tot 4 maart 2010 hun bezwaren of zienswijzen over het saneringsprogramma kunnen indienen. Hierbij was ook een gezamenlijke zienswijze van de ruim 80 bewoners van de Houtse Parallelweg. Maar na toetsing aan de hand van normen en wettelijke bepalingen voor spoorweggeluid en bouwkundige en financiële mogelijkheden heeft dat niet geleid tot aanpassing van de plannen.

Saneringsprogramma nu naar VROM.
Voor 1 juni 2010 moet het saneringsprogramma ingediend zijn bij het ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer (VROM). Naast de toetsing en goedkeuring van VROM subsidieert dit ministerie ook de kosten voor dempers en schermen. Tegen de beschikking van VROM is bezwaar en beroep mogelijk.

Planning.
Na goedkeuring ligt het in de bedoeling om in 2011 de raildempers aan te brengen en vanaf 2012 de schermen en grondwallen.


<<< vorige week

23-04-2010 (week 16)

volgende week >>>