23-04-2010 (week 16) |
DE HOOFDSTRAAT NU VEILIGER
Het is even wennen en oppassen geblazen op de redelijk drukke Hoofdstraat die dwars door het centrum voert. Met de komst van de nieuwe, met vluchtheuvel en verkeerslichten beveiligde oversteekplaats voor de Rabobank/Notenhoutstraat is de veiligheid sterk verbeterd.
Dit haalt ook de snelheid terug en ontmoedigt
het doorgaande verkeer hopelijk om weer een hindernis meer te moeten nemen.
Naast de spoorwegovergang, de verkeerslichten en busstopplaats voor de kerk is
de komst van de nieuwe oversteek een vierde hindernis. Ook de markering, de
onderbroken witte lijn tussen de fietsstrook en het wegdek bevordert de
verkeersveiligheid. Het zorgt voor meer oplettendheid door het gemotoriseerd
verkeer en respect voor de wielrijders.
En het wennen zit hem hierin dat nog niet alle verkeersdeelnemers in de gaten
hebben dat je echt voor rood moet wachten.
GOUDEN BRUILOFT
Leo & Jo Koonings-van de Nobelen.
Op 28 april 2010 vieren Leo en Jo Koonings-van de Nobelen hun gouden bruiloft.
Leo is in 1932 geboren in het centrum van Helmond en opgegroeid in een gezin met
vijf broers en zeven zussen. Na de lagere school is hij naar de ambachtsschool
gegaan om het vak van timmerman te leren. Na twee jaar dagschool is hij bij een
aannemer gaan werken, waarbij hij ook nog eens twee jaar avondschool volgde. Jo
is in 1933 geboren in Tongelre op 't Hofke en opgegroeid in een gezin met drie
broers en drie zussen. Na de lagere school is zij als naaister gaan werken in
een naaiatelier, later als zogenaamde thuisnaaister.
Tijdens het bruiloftsfeest van een vriendin
zag Jo dat Leo bezig was de erpels te rooien op het land van zijn zus in
Tongelre. Zij nodigde hem uit om een pilske te komen drinken en toen is de vlam
overgeslagen. Dat was in 1958. Twee jaar later trouwden ze in de St. Martinuskerk
in Tongelre. Het enige vertier wat ze tot die tijd mochten hebben, waren de
Maria-bedevaarten: met de fiets naar Den Bosch, Ommel, Roermond, etcetera.
Na hun bruiloft bleef Jo nog wat thuiswerk doen, maar Leo versleet de ene
aannemer na de andere, vooral als hij ergens anders wat meer kon verdienen.
Zoals gebruikelijk in die tijd duurde het niet lang voordat er kinderen kwamen.
Ze kregen twee dochters, Anneke en Ellen, waarna Jo weer wat ging werken,
hoofdzakelijk om het halen van haar rijbewijs te kunnen bekostigen. In 1973
verhuisden ze vanuit de Rooseindsestraat naar de Palmhoutstraat in Mierlo-Hout
en in 1975 ging Jo voor de gemeente werken, wat ze tot haar 59e tot aan de VUT
heeft volgehouden. Jo is daarnaast ook nog zo'n dertig jaar lid geweest van de
KVB, waarvan zeventien jaar als voorzitster. Leo is tot 1990 actief gebleven in
de bouw, waarna ook hij in de VUT is gegaan. Vanaf 2000 heeft Leo nog twee dagen
in de week vrijwilligerswerk gedaan bij de SBRH (school voor bouwberoepen) in
Mierlo.
Sinds ze in Mierlo-Hout wonen, zijn Leo en Jo zeer betrokken bij de kerk en de
parochie. Jo is lector bij vieringen en verzorgt avondwakes. Leo laat zich trouw
gelden als hulpkoster, manusje van alles, collectant en acoliet. Hiervoor is hij
in 2009 (tijdens de carnavalsmis) onderscheiden met de Pro Eclesia et Pontifice.
Vanaf 1990 zijn Leo en Jo ook betrokken bij Houtvonken. Jo liep mee met de
jaarlijkse collecte en Leo bezorgde in de vakantietijd zijn favoriete wijkblad.
Sinds 1 juli 2008 is Leo vaste koerier (met Jo als zijn invalster).
Aanstaande zondag wordt dit heuglijke feit in besloten kring gevierd, samen met
hun twee dochters, aanhang, vijf kleinkinderen, familie en wat goede vrienden en
bekenden.
Houtvonken wenst het gouden paar van harte proficiat met deze prachtige mijlpaal
en veel geluk en sterkte in de tijd die komen gaat.
HARTELIJK BEDANKT
Het is al weer een aantal weken geleden dat ik
na 30 jaar voorzitterschap en meer dan 35 jaar vrijwilliger van Houtvonken in de
bloemetjes werd gezet. Nog niet eerder in al die jaren was onze redactieruimte
voor mij enkele dagen tot verboden gebied verklaard.
En hoewel nieuwsgierigheid precies past bij redactiewerk heb ik me kunnen
beheersen en was het een volslagen verrassing dat Houtvonken nummer 11 van 19
maart 2010 een speciale jubileumuitgave zou worden. Niet alleen zeer verrast.
Maar meteen ook bijzonder dankbaar voor de waardering van collega vrijwilligers,
ondernemend Mierlo-Hout en verenigingen en instellingen. Hiermee wordt niet
alleen mijn werk maar ook zeker het jarenlange wekelijkse werk van Houtvonken
gewaardeerd. En als die bijzondere uitgave dan uitkomt volgen opnieuw vele
reacties in de vorm van kaarten, telefoontjes, felicitaties per mail, bloemen,
taarten en flessen met kostbaar vocht. Je komt mensen tegen in de straat die je
feliciteren met het langdurig vrijwilligerswerk.
En daarvoor past oprechte en hartelijke dank.
Het is een stimulans omdat je hierdoor bevestigd wordt hoe het werk als
vrijwilligers gewaardeerd wordt. Je ervaart dat de langdurige wekelijkse inzet
van Houtvonken voor 't Hout gedragen wordt door die gemeenschap. En dat geeft
alle reden om dat werk door te zetten zolang dat mogelijk blijft. In een latere
uitgave van Houtvonken wil ik in een artikel nog eens terug gaan in de tijd en
om terug te kijken naar de ontwikkelingen in de wijk en de gemeenschap
Mierlo-Hout.
A. Kanters
STILLER SPOOR KOMT ERAAN
Maatregelen tegen geluidsoverlast
spoorweglawaai.
Het besluit om geluidsmaatregelen te nemen om het spoorweglawaai te verminderen
is genomen en dus nu definitief. Het college van burgemeester en wethouders gaan
nu aan de slag met het uitvoeren van het project onder de naam 'Stiller Spoor'.
Mierlo-Hout wordt over een behoorlijk aantal kilometers doorsneden met een spoorweg. En dagelijks zijn er meer dan 200 treinen die de wijk passeren.
Dempers en schermen.
Voor Mierlo-Hout wordt de voorstadhalte 't Hout en de Slegersstraat voorzien van
een grondwal van 2 tot 2,5 meter hoog. De Noord Parallelweg en de Houtse
Parallelweg krijgen schermen van 1,5 meter hoog. Het gehele traject door
Mierlo-Hout wordt voorzien van raildempers. De hoogte van de schermen en aarden
wallen worden gemeten vanaf de bovenkant van het spoor. Aangezien dat het spoor
vrij hoog gelegen is zullen de schermen en wallen in de praktijk ook hoger zijn
om het gewenste doel te bereiken.
Aanwonenden hebben tot 4 maart 2010 hun bezwaren of zienswijzen over het
saneringsprogramma kunnen indienen. Hierbij was ook een gezamenlijke zienswijze
van de ruim 80 bewoners van de Houtse Parallelweg. Maar na toetsing aan de hand
van normen en wettelijke bepalingen voor spoorweggeluid en bouwkundige en
financiële mogelijkheden heeft dat niet geleid tot aanpassing van de plannen.
Saneringsprogramma nu naar VROM.
Voor 1 juni 2010 moet het saneringsprogramma ingediend zijn bij het ministerie
van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer (VROM). Naast de
toetsing en goedkeuring van VROM subsidieert dit ministerie ook de kosten voor
dempers en schermen. Tegen de beschikking van VROM is bezwaar en beroep
mogelijk.
Planning.
Na goedkeuring ligt het in de bedoeling om in 2011 de raildempers aan te brengen
en vanaf 2012 de schermen en grondwallen.
23-04-2010 (week 16) |