07-11-2008 (week 45) |
EN NU VRAGEN WIJ U OM EEN STAP TE DOEN...
Waar hebt u
nog iets voor 20 eurocent per uur?
Stel
dat u met het lezen van Houtvonken gemiddeld een half uur tijd spendeert. Als u
dat dan 52 keer per jaar doet zijn dat 26 volle uren. Als u daarvoor 20 eurocent
per uur kwijt zou zijn, dan komt dat op 520 eurocent of wel ruim 5 euro.
Een globale berekening leert ons dat wij voor elke uitgave van Houtvonken
gezamenlijk tegen de 200 uren vrijwilligerswerk investeren. Dat dit omgerekend
per jaar 10.000 uren zijn. Realiseert u zich dat dit een volle dagtaak is voor 5
personen bij een 36 urige werkweek. Omgerekend in matig salaris zou dat een
loonsom betekenen van 100.000 euro. Maar gelukkig hebben vrijwilligers bij
Houtvonken geen salaris en hebben we dus geen loonsom.
Wat we wel hebben zijn alle andere kosten die het produceren van de wekelijks
uitgaven met zich meebrengt. Elke wekelijkse uitgave kost dus zonder enige vorm
van vergoeding of salaris meer dan 1200 euro. En omgerekend per boekje dat u nu
leest is dat 23 eurocent. De onkosten voor Houtvonken iedere week weer te maken
worden voor een belangrijk deel betaald door onze adverteerders. En natuurlijk
kunnen wij de advertentieprijs voor onze adverteerders laag houden omdat wij
geen salariskosten hebben. En het mag ook hier eens best gezegd worden dat wij
de adverteerders zeer erkentelijk zijn voor de advertentieopdrachten. Weer een
ander deel betalen verenigingen, stichtingen en instellingen die op vrijwillige
basis een gift overmaken.
En nu bent u aan zet. Want jaarlijks vragen wij ook aan onze lezers om een duit
in het zakje te doen. Uw waardering voor het wekelijks gratis ontvangen van
Houtvonken kunt u omzetten in een vrijwillige financiële bijdrage. Gaat u
minimaal uit van 26 uur leesplezier en informatie tegen 20 eurocent en doet u
dus 5 euro in het envelopje? Of vindt u dat zelf veel te weinig en gaat u voor
10 euro?
Hoe dan ook: elke bijdrage of gift is van harte welkom!
De komende week zit er een envelopje bij Houtvonken. In de komende twee weken
zullen de koeriers die ook uw straat bezorgen bij u aanbellen en het envelopje
weer ophalen. Het is gemakkelijk als u het klaar zou willen leggen.
Wij danken u bij voorbaat.
ZAKENNIEUWS
Wij weten dat er een groot aantal lezers is dat bij het lezen van dit blad eerst zoeken naar de steeds weer humoristische bijdrage van Peter van de Kimmenade. Al jarenlang adverteert 3X56 wekelijks paginagroot. Niet productgericht maar met een vleugje humor weet hij zijn handel in verwarming en sanitair te promoten en onder de aandacht te brengen.
Al weer negen jaar lang was
hij gevestigd aan de Mierloseweg 107 maar verhuisde onlangs naar de overkant
waar hij op nummer 86i een bedrijfspand kocht. In dat typische vooroorlogs pand
waren in al die jaren zeer veel ondernemers gevestigd en misstond de titel
duiventil niet. Maar daar wil Peter van de Kimmenade een eind aan maken. Het
pand is totaal gestript en zelfs in de 'oude' staat teruggebracht daar waar het
karakter van het gebouw was aangetast. Hij wil de bestaande naam en specialisme
uitbreiden en daarmee de continuïteit van zijn bedrijf nog meer naam geven en
uitbouwen. Met een nog uitgebreider assortiment kan hij de doe het zelver maar
ook de vakspecialist bedienen. Een van zijn sterke krachten is het veelal uit
voorraad kunnen leveren daar waar op andere plaatsen levertijden geleden. Er is
flink geïnvesteerd in de verbouw en aanpassing en hoewel hij denkt voorlopig nu
ruimte genoeg te hebben hoopt hij stiekem toch weer uit het pand te groeien.
Maar de komende jaren is het begrip in verwarming sanitair onder de naam 3X56 en
op die plaats een blijvend gezicht.
Ook vanaf deze plaats succes met de onderneming in de nieuwe huisvesting.
HET NATIONAAL SCHOOLONTBIJT
Het was smullen op basisschool
St. Joris.
Vorige week werd landelijk het nationaal
schoolontbijt georganiseerd door het Voorlichtingsbureau Brood. In de afgelopen
5 jaar is het aantal deelnemende scholen opgelopen van 5 naar 2200 scholen. Het
zijn 600 bakkers in het land die in die week een half miljoen ontbijten
verzorgen en de scholen betalen daarvoor het symbolische bedrag van 25 eurocent.
De opbrengst hiervan gaat ook nog eens naar een goed doel, de Stichting
Nationale sportweek.
Binnen projecten op de scholen wordt het belang van een juist en goed ontbijt aan de leerlingen bijgebracht. Niet alleen om dagelijks met een goed ontbijt de dag te beginnen maar ook het gebruik van de juiste voedingsmiddelen is van wezenlijk belang. En dat men daar op de scholen in slaagt om de kinderen dat goed bij te brengen zagen wij op basisschool St. Joris. Wij ontvingen van deze school een uitnodiging om het ontbijt van alle groepen, onderwijskrachten en vrijwilligers in ogenschouw te nemen die in stijl verkleed waren. Wij konden op vrijdag 31 oktober 2008 om kwart over acht al zien hoe de kinderen het schoolontbijt ervaren en wat ze opgestoken hadden van dit project. En als je dan ook nog een prachtig 'smeerdiploma' hebt bemachtigd moet het wel zo zijn dat dit alles de gezondheid van de jeugd alleen maar goed kan doen.
GROTE DRUKTE OP DE 14E CONSUMENTENBEURS
Opening door
stadspromotor P.P. van Meerwijk.
Ondernemers leggen de
laatste hand. Alles ziet er gepoetst en geboend uit. Maar ook de standhouders,
strak in passende outfit stralen uit dat ze blij zijn en het grote publiek de
komende beursdagen kunnen ontvangen. Als tijdens de officiële opening door
beursvoorzitter Ad Klaassen een aantal mensen zijn bedankt voor tomeloze inzet
is het woord aan stadspromotor Pieter-Paul van Meerwijk die stichtende woorden
heeft voor de beursorganisatoren maar niet minder voor de beursdeelnemers. Naast
uiteraard een 'goede beurs' had hij een zeer goed gevoel bij Houtse ondernemers
waar het altijd goed zaken mee doen is. En hij kende 't Hout ook omdat hij hier
zelfs 5 jaar lang met veel plezier woonde maar hij had toch nog net ergens
anders, iets passender gevonden. Als de beursorganisatie en beursdeelnemers ook
nog een hart onder riem wordt gestoken door de voorzitter van de OVMH, Wim
Brouns, kan een gezamenlijke toost worden uitgebracht en is de beursvloer vrij
voor het vele schuifelend publiek dat verwacht werd.
Vanaf nu de Wim
Mulkenshal en Francie van den Akerzaal.
Ook die 14e
Consumentenbeurs die op vrijdag 31 oktober en zaterdag en zondag 1 en 2 november
werd gehouden in de zalen van de Geseldonk en in de sporthal van Polaris is weer
bijzonder succesvol verlopen. Voor deze gelegenheid was de Geseldonk omgedoopt
in Francie van den Akerzaal en de sporthal in Wim Mulkenshal. Dit vanwege de
jarenlange inzet en organisatie van deze beurs door beide ondernemers. Met recht
kan de organisatie spreken van de grootste consumentenbeurs in de regio. Met om
en nabij de 65 stands was de beursvloer totaal 'uitverkocht'.
Na de officiële opening op vrijdag om 17.30 uur gingen om 18.00 uur de deuren
open voor het grote publiek waarna er al vrij snel een gezellige drukte te
bespeuren viel.
Dat er opnieuw een groot aantal
bezoekers op deze beurs is afgekomen was ook wel te zien in de straten in de
omgeving van de beursgebouwen met de vele geparkeerde auto's. Vooral op
zondagmiddag was het weer heel erg druk. Het aantal bezoekers van deze
consumentenbeurs blijft de laatste jaren vrij constant en ook dit jaar zal het
aantal bezoekers weer tussen de 8000 en 9000 gelegen hebben.
Een groot aantal ondernemers, uit Mierlo-Hout en de regio, heeft zijn producten
en/of diensten gepresenteerd in voor het overgrote deel keurig ingerichte stands
met (desgevraagd) veel uitleg en informatie. Of het nu gaat om de nieuwste
vaatwasser of het ultrasonisch reinigen van gereedschappen en dergelijke, een
gebitimplantaat of een lekker borreltje, een elektrische fiets of een supergrote
appelflap, een horloge of een danscursus, de nieuwste TV of een broodje Mexicano,
het was er allemaal en nog veel en veel meer. Met meerdere loterijen, spelletjes
en proeverijen probeerden veel van de standhouders de aandacht op zich gevestigd
te krijgen. Veel bezoekertjes kreeg ook de kinderknutselhoek die op deze beurs
was ingericht en bemand werd door leden van de Werkgroep Jeugd. Wel hebben we,
in zijn zilveren jubileumjaar, Optiek Gelling gemist evenals de ondernemers van
het centrumplein tegenover de kerk die enkele jaren geleden nog elkaar gevonden
leken te hebben met een gezamenlijke presentatie op deze beurs.
Verenigingenplein.
De muziekzaal van de
Geseldonk was gevuld met niet commerciële deelnemers zoals de 90 jaar oude en
jubilerende voetbalclub Mierlo-Hout, Fanfare Unitas, Polaris, Judo Vereniging,
Houtsplinters en de Werkgroep Jeugd. Uiteraard waren ook Unicef en het nog
altijd zeer actieve Ouderen Actief weer present. Een minpuntje vonden wij de
euro die de kleinsten onder ons moesten betalen voor een ritje in het kleine
zweefmolentje.
Maar al met al kan de OVMH met haar organisatoren en medewerkers weer terugzien
op een zeer geslaagde beurs.
Klik
hier
voor de fotogalerij met meer foto's...
07-11-2008 (week 45) |