23-05-2008 (week 21) |
HOE NU VERDER MET DE BEZORGING?
Wat vooraf
ging.
Vier weken geleden hebben wij ons de vraag moeten
stellen of Houtvonken vanwege problemen met de bezorging na de zomervakantie van
2008 genoodzaakt zou zijn te stoppen. Gebrek aan motivatie van een klein
gedeelte bezorgers binnen de huidige koeriersdienst van de basisscholen en het
niet meer willen dragen van verantwoordelijkheid voor de koeriers waren daarvan
de redenen. Aan Houtvonken werd aangeboden nog slechts namen aan te leveren van
koeriers die via hun ouders of verzorgers toestemming hiervoor kregen. Hierover
is overleg gevoerd met twee vertegenwoordigers van de vier basisscholen die
namens de gezamenlijke scholen spraken.
Archieffoto Houtvonken 1970
Leggen, vouwen en nieten van Houtvonken
Moeilijk, zo niet onmogelijk.
In ons eerste gesprek van het voltallige Houtvonken
bestuur met de afvaardiging van de scholen, eveneens collega medewerkers, hebben
wij meteen onze bezwaren kenbaar gemaakt. Er zou immers een onwerkbare situatie
ontstaan. Houtvonkenmedewerkers, en dus geen leerkrachten, die de organisatie en
de verantwoording over de koeriers van de scholen op zich moeten nemen, dat zou
niet te doen zijn. Daarnaast zou Houtvonken naast de scholenkoeriers ook nog met
een organisatie naast (dus langs) deze scholenkoeriers moeten werken.
Afgesproken procedure.
De duidelijke afspraak was dan ook dat Houtvonken
zich zou beraden en naar oplossingen zou gaan zoeken. In verband met het naderen
van het einde van het schooljaar zouden wij voor 12 mei 2008 de scholen
berichten.
Nieuwe opzet: een compleet team
vrijwillige bezorgers.
De meest voor de hand liggende en de beste optie
voor de bezorging is de opzet van een compleet vrijwilligersteam. Wij hebben
daar immers ervaring mee in de vakanties van de basisscholen en wekelijks zijn
al een aantal vrijwilligers actief. Ook bij collega wijkbladen troffen we alleen
maar vrijwilligers aan. Wij plaatsten daarom vier weken geleden een oproep in
Houtvonken voor koeriers die zich in een bezorgersteam als vrijwilliger zouden
willen aansluiten. En naast de sympathiebetuigingen kregen we spontane reacties
om daadwerkelijk mee te gaan bezorgen. Daarnaast peilden we in de mei vakantie
de vrijwilligers die al jaren in de vakantieperiodes Houtvonken bezorgen. En ook
daaruit kwamen veel reacties om zich wekelijks in te zetten. Voor ons was dat
aanleiding om door te gaan op de ingeslagen weg en dus een vrijwilligersteam te
formeren.
Nog een aanvullende oproep.
Met nog een aanvullende oproep, dus nog een
uitbreiding van bezorgers kunnen wij aan de slag en het team opzetten. Het is
wenselijk dat uw reacties binnen een week bij ons binnen zijn omdat wij snel aan
de slag moeten.
Uitvoering en opzet.
We gaan namen toekennen en straten indelen. Maar
ook gaan we reservelijsten en eenduidige richtlijnen opstellen. Nog voor de
aanvang van de nieuwe opzet willen wij alle koeriers en reserve koeriers 'op de
koffie' uitnodigen om de bezorging met u door te spreken en u te voorzien van
aanwijzingen. Ook willen wij graag vragen beantwoorden en van u weten hoe wij
invulling kunnen geven aan een jaarlijkse vrijwilligersmiddag of -avond.
Na onze voorbereidingen zullen wij u tijdig berichten over de plaats en tijdstip
van samenkomst.
Vul de antwoordstrook uit Houtvonken in en deponeer die in onze postbus aan de Pastoor Elsenstraat 49, 5707 VM, Helmond.
Email ons op info@houtvonken.nl.
Bel ons op 0492-551722 (Let op: Bereikbaar op dinsdag van 18.00 tot 22.00 uur. Op woensdag van 08.00 tot 11.00 uur. Donderdags van 08.00 tot 12.00 uur. Op andere tijden kunt u uw boodschap inspreken op de voicemail. Vergeet dan niet om uw naam en telefoonnummer in te spreken.
ALPHONSUS
Verbouwing
aanleunwoningen ligt op schema.
Langzamerhand wordt
duidelijk hoe de nieuwe/vernieuwde aanleunwoningen er uit gaan zien. In de
eerste fase is men momenteel bezig met het plaatsen van de gevelplaten en
kolommen, beton met houtnerfstructuur. Deze platen en kolommen bepalen straks
het aanzien van het complex. De werkzaamheden liggen nagenoeg op schema en het
is nog steeds de bedoeling dat de eerste fase wordt opgeleverd vóór de
bouwvakvakantie zodat de (nieuwe) bewoners dan ook hun appartementen kunnen
betrekken. Over enkele weken kunnen wij hier op terug komen met meer
gedetailleerde informatie.
Links: nieuwe situatie - Rechts: oude situatie
23-05-2008 (week 21) |