02-11-2007 (week 44) |
SANERINGSREGELING RAILVERKEERSLAWAAI
Wat is
saneringsregeling railverkeerslawaai?
Het is een bekend gegeven dat er een drukke spoorlijn de wijk Mierlo-Hout dwars
doorsnijd. Dagelijks passeren honderden goederen en personentreinen over deze
belangrijke railverbinding. En er is zeker de laatste tijd nogal wat te doen en
er staat nog veel te gebeuren over deze spoorlijn. Wij sommen er een aantal op:
Het vervoer van gevaarlijke stoffen
Overvolle treinen in de spits.
De verkeers (on)veiligheid bij overgangen
De lange wachttijden en daarmee gepaard gaande filevorming op de Hoofdstraat/Mierloseweg.
De overlast door het lawaai die passerende treinen veroorzaken.
De foto's bij dit artikel geven slechts de beelden weer van de
saneringsomgevingen. Hieraan kunnen géén conclusies worden
verbonden met de te saneren woningen die op deze foto's voorkomen.
Meerdere
aangrenzende wijken.
Over dat laatste punt gaat dit bericht. Want op de
klankbordgroepvergadering van 18 oktober 2007 werd hierover een toelichting
gegeven door de gemeente. Omdat het belang zich uitstrekt over meerder Helmondse
wijken waren ook vertegenwoordigers van wijkraden van die andere wijken
uitgenodigd.
Geluidswanden en woningsanering.
De aanpak van geluidsoverlast langs spoorlijnen wordt
de komende jaren in kaart gebracht. Vervolgens zullen de uitkomsten worden
uitgewerkt en gerealiseerd. Voor zover men daarover een inschatting kan maken
moet de geluidsoverlast in 2010 binnen de daarvoor gestelde normen in kaart zijn
gebracht. Maar het kan nog tot 2020 uitlopen voor de sanering helemaal achter de
rug is. De saneringsregeling bestaat uit het aanbrengen van geluidswerende
wanden, sanering van woningen en het aanbrengen van zogenaamde raildempers.
Dit is een taak van Prorail, de beheerder van de spoorlijnen, de aanliggende
gemeentes en het ministerie van VROM. Door Prorail zijn de geluidsbelastingen in
kaart gebracht aan de hand waarvan de saneringsmaatregelen moeten gaan
plaatsvinden. Voor het project is subsidie beschikbaar en voor het verkrijgen
daarvan is het nodig dat in het voortraject de aanvraag, en dus voorbereiding,
voor het einde van het volgende jaar wordt ingediend door de gemeente.
Woningen
gebouwd voor 1987.
Woningen in het saneringsgebied, die gebouwd zijn voor
1987, voldoen voor wat betreft isolatie en geluidswering niet aan de normen voor
geluidsbelasting. Voor het gehele spoorwegtraject in Helmond zijn dat 400
woningen. En het is duidelijk dat er daarvan een aantal op het gedeelte van het
traject dat door Mierlo-Hout loopt staan. Welke woningen dat precies betreft is
nog niet bekend maar het is vrij logisch dat dit woningen betreffen langs alle
parallelwegen en de Slegersstraat/Agathastraat.
Betuweroute.
De vraag aan wethouder Houthoofd-Stockx of de
Betuweroute een positieve uitwerking had op de vele treinbewegingen op deze
spoorlijn antwoordde ze kort en duidelijk. 'Het is niet te verwachten dat de
drukte op deze spoorlijn zal afnemen. Het is een zeer belangrijke
spoorwegverbinding vooral ook met Duitsland. De Betuweroute sluit voorlopig nog
niet aan op het Duitse spoorwegennet en mede daarom is een vermindering niet te
verwachten', aldus de wethouder.
NIET TE SPAREN VOOR SLOPERSHAMER?
Sloop
Hoofdstraat 181.
De aangekondigde sloop van het herenhuis aan de
Hoofdstraat 181 waarvoor door de gemeente een sloopvergunning is afgegeven
(verzenddatum besluit 09-10-2007 Registratienummer 2007-09376) roept vragen op.
De reacties zijn van hoe het mogelijk is dat zulk een mooi en karakteristiek
pand tegen de vlakte zou moeten. Het pand past in het 'dorpsbeeld' en maakt deel
uit van een aantal deels monumentale panden aan de Hoofdstraat. In deze rij
kunnen onder andere genoemd worden het de Odulfusschool met broedershuis. De
kerk en pastorie. Maar ook het voormalige Unitasgebouw met meteen daar weer
naast het perceel waarop een statig herenhuis. Door ontwerpers en architecten
omschreven als de prachtige monumentale wand in het centrum. Dit in contrast met
de daar tegenover, aan de andere kant van het plein, de nieuwbouw van winkels en
appartementen. Sloop vindt men zonde temeer omdat het pand bouwkundig in goede
staat is. Gezien de vele reacties zullen wij proberen de juiste feiten en
gegevens te achterhalen.
WAT ONS OPVIEL
Aanpassen
en vernieuwen kost tijd en veel werk.
De kwaliteit van onder andere foto's in Houtvonken
laat de laatste tijd te wensen over. Wij weten dat en doen er alles aan dit te
verbeteren. Maar we weten ook wat de oorzaak daarvan is en met die wetenschap
kunnen we dan ook stellen dat we op termijn weer een prima kwaliteit kunnen
garanderen.
Mogelijk is
het u bekend dat onze vrijwilligers wekelijks het blad van het begin tot het
einde maken. Dat wil zeggen dat ook een belangrijk onderdeel, het drukken, in
eigen huis gedaan wordt. Meer dan veertig jaar drukten wij Houtvonken op offset
machines. Maar dat drukproces is intussen enigszins achterhaald en er zijn
eenvoudigere printprocedures. Toen vervanging van de offsetpersen aan de orde
kwam hebben wij besloten een nieuw modern printsysteem aan te schaffen. In de
nieuwe printgang is het voor een optimale kwaliteit noodzakelijk dat ook de
opmaak via de computer rechtstreeks in het printsysteem wordt ingebracht. Op dit
moment draaien we wekelijks dubbel, dat wil zeggen gedeeltelijk zowel op de oude
als op de nieuwe machines. Naast de technische omschakeling moeten ook onze
vrijwilligers leren omgaan met de nieuwe methode en dat kost tijd. Medewerkers
moeten anders gaan werken, of zelfs helemaal omschakelen in het wekelijkse
proces.
Als u ons de tijd gunt kunt u er van op aan dat wij ons zodanig inspannen om er
beter uit te komen.
Ook
Houtvonken in korte vakanties.
De afgelopen week was het voor de leerlingen van de
scholen herfstvakantie. Dat betekende ook dat Houtvonken voor de eerste keer
door een groep vrijwilligers bij u werden bezorgd. Door de leiding en koeroers
van de scholen bleek het onmogelijk om ook in die korte vakanties de Houtvonken
bezorgd te krijgen. Met deze 'vakantiekoeriers' maakten wij de afgelopen zomer
afspraken en vroegen hen om ook in de korte schoolvakanties de Houtvonken te
bezorgen. Met een brief bevestigden wij die afspraken naar al die vrijwilligers.
En ze kwamen netjes opdagen om hun straatje of straten te doen. Zij die
verhinderd waren zorgden keurig voor een afmelding of zelfs voor vervanging. Ook
dat is vrijwilligerswerk.
Rechtgezet.
In onze uitgave van 28 oktober 2007 (nummer 43)
plaatsten wij op pagina 9 een artikel over de sloop van het pand Hoofdstraat
181. In het gesprek dat wij daarover hadden met de laatste eigenaar P. van
Gastel kwamen wij tot de conclusie dat het pand in 1937/1938 gebouwd moest zijn
door aannemer van Engeland.
Echter een opmerkzame lezer beweerde dat het pand minimaal 10 jaar ouder is. Hij verwijst naar het fotoboek 'Mierlo-Hout een beeld van een kerkdorp' dat in 1984 door de Rabobank werd uitgegeven. Daarin is staat op pagina 40 een foto afgebeeld die bij dat huis zou zijn genomen. Onder die foto staat de tekst 'In 1929 kwam Pater Frans van Vlerken thuis uit zijn missiegebied Mongolië (China).
Truus en Harry Rooijackers woonden al vanaf hun trouwdag in 1944 tot 1949 in dat huis aan de hoofdstraat als medebewoners.
De boerderij die naast het pand stond was van de familie Keijzers.
Ook schreven wij dat in de voormalige garage een aantal jaren een omstreden C-1000 supermarkt gevestigd was ook dat was niet juist. Het was een vestiging van de supermarktketen 'Super de Boer'. En waarom die vestiging omstreden was lichten wij ook nog toe. Volgens de gemeentelijke autoriteiten zou de vestiging illegaal zijn omdat het bestemmingsplan een supermarkt daar niet toeliet. De toenmalige verantwoordelijk wethouder betitelde de vestiging van de supermarkt daar als 'een overval door een dief in de nacht'. Hij zou dan ook snel een einde maken aan deze ongewenste ontwikkeling. Maar het groot winkelbedrijf dacht daar anders over en kreeg het gelijk aan haar zijde. Want de vestiging blijft geopend op die plaats om in goed overleg zich jaren later te vestigen in een nieuwe winkel in het centrum in 2002.
Met dank aan de oplettende lezers die ons opmerkzaam maakten met de juiste gegevens en aanvullingen.
02-11-2007 (week 44) |