<<< vorige week

22-09-2006 (week 38)

volgende week >>>



   
DE SPOORWEGKRUISING

Daar waar de Hoofdstraat overgaat in de Mierloseweg kruist deze met de Houtse Parallelweg en de Noord- en Zuid Parrallelweg. Maar wat belangrijker is en vooral de laatste tijd onderwerp van gesprek is is de spoorwegovergang en vooral de complete verkeersregelinstallatie die hier alles en vooral veilig in goede banen zou moeten leiden. Het kan u niet ontgaan zijn dat hier de laatste tijd het nodige over te doen is.

Buiten werking.
Door een blikseminslag en een aanrijding door een auto is de verkeerslichteninstallatie al in augustus van dit jaar defect geraakt en zou niet meer te repareren zijn. Complete vervanging is dan ook de enige oplossing volgens de deskundigen. Nu is het zo dat alleen als de spoorbomen gesloten zijn en er treinen passeren de rode lichten branden. Een nieuwe, zogenaamde 'slimme' verkeerslichteninstallatie zou pas in oktober geplaatst kunnen worden. De kosten hiervoor bedragen ongeveer € 150.000,00.

Slimme verkeerslichten.
Dit zijn verkeerslichten die er voor zorgen dat er zo min mogelijk onnodig rood en groen is. Het doel zou moeten zijn het verkeer zo goed mogelijk te laten doorstromen. Ze zijn van een nieuwe soort die duurzamer en technisch hoogwaardiger zijn dan de bestaande installaties. 'Slimme' verkeerslichten kunnen inspelen op het aanwezige verkeer en worden aangesloten op een verkeersmanagementcentrale waardoor verkeersstromen beter gestuurd kunnen worden. Ze hebben een lagere spanning en de lichten bestaan uit LED-lampen die zuiniger zijn en langer meegaan. De elektronische drukknoppen voor voetgangers gaan minder snel stuk dan de oude mechanische drukknoppen.

Probleem.
Maar er dient zich een probleem aan omdat de nieuw te plaatsen gemeentelijke verkeerslichteninstallatie niet aansluit op de bestaande, niet gemoderniseerde installatie van de Nederlandse Spoorwegen.

Verkeerslichten hinderen doorstroom!
Twee koppen van artikelen in het Eindhovens Dagblad in augustus en september laten aan duidelijkheid niets te wensen over. 'Wijk is blij met kapotte stoplichten' en 'Stoplichten 't Hout mogelijk weg.' Wie zelf als verkeersdeelnemer gebruik maakt van deze kruising kan niet om de lange wachttijden en de daarmee gepaard gaande files op de Hoofdstraat en de Mierloseweg heen. En hoewel uit gemeentelijke tellingen blijkt dat de verkeerintensiteit op de Hoofdstraat-Mierloseweg is afgenomen, waren lange rijen voertuigen aan de orde van de dag. En dan als een geschenk uit de hemel blijkt dat de doorstroom ineens beter ging toen de verkeersregelinstallatie buiten werking ging. Enkele weken geleden heeft de verantwoordelijk wethouder van stedelijk beheer,  B.M. Houthooft-Stockx toegezegd een onderzoek te laten uitvoeren naar de noodzakelijkheid van een verkeerslichteninstallatie. En omdat ook de veiligheid van andere verkeersdeelnemers dan gemotoriseerde belangrijk zijn zal ook dat in de overwegingen betrokken moeten worden. Een suggestie werd zelfs al aangedragen en dat was om de installatie alleen te laten werken als er een trein passeert.

Via de heer Smits van Helmondse Belangen bereikte ons juist voor sluiting van de redactie het bericht dat er volgende week een nieuwe verkeerslichteninstallatie wordt geplaatst. Een aantal voorbereidende werkzaamheden, zoals graafwerk, zijn reeds begonnen.


<<< vorige week

22-09-2006 (week 38)

volgende week >>>