|
22-09-2006 (week 38) |
DE SPOORWEGKRUISING
Daar waar de Hoofdstraat overgaat in de Mierloseweg kruist deze met de Houtse Parallelweg en de Noord- en Zuid Parrallelweg. Maar wat belangrijker is en vooral de laatste tijd onderwerp van gesprek is is de spoorwegovergang en vooral de complete verkeersregelinstallatie die hier alles en vooral veilig in goede banen zou moeten leiden. Het kan u niet ontgaan zijn dat hier de laatste tijd het nodige over te doen is.

Buiten
werking.
Door een blikseminslag en een aanrijding door een auto
is de verkeerslichteninstallatie al in augustus van dit jaar defect geraakt en
zou niet meer te repareren zijn. Complete vervanging is dan ook de enige
oplossing volgens de deskundigen. Nu is het zo dat alleen als de spoorbomen
gesloten zijn en er treinen passeren de rode lichten branden. Een nieuwe,
zogenaamde 'slimme' verkeerslichteninstallatie zou pas in oktober geplaatst
kunnen worden. De kosten hiervoor bedragen ongeveer € 150.000,00.
Slimme
verkeerslichten.
Dit zijn verkeerslichten die er voor zorgen dat er zo
min mogelijk onnodig rood en groen is. Het doel zou moeten zijn het verkeer zo
goed mogelijk te laten doorstromen. Ze zijn van een nieuwe soort die duurzamer
en technisch hoogwaardiger zijn dan de bestaande installaties. 'Slimme'
verkeerslichten kunnen inspelen op het aanwezige verkeer en worden aangesloten
op een verkeersmanagementcentrale waardoor verkeersstromen beter gestuurd kunnen
worden. Ze hebben een lagere spanning en de lichten bestaan uit LED-lampen die
zuiniger zijn en langer meegaan. De elektronische drukknoppen voor voetgangers
gaan minder snel stuk dan de oude mechanische drukknoppen.
Probleem.
Maar er dient zich een probleem aan omdat de nieuw te
plaatsen gemeentelijke verkeerslichteninstallatie niet aansluit op de bestaande,
niet gemoderniseerde installatie van de Nederlandse Spoorwegen.
Verkeerslichten hinderen doorstroom!
Twee koppen van artikelen in het Eindhovens Dagblad in
augustus en september laten aan duidelijkheid niets te wensen over. 'Wijk is
blij met kapotte stoplichten' en 'Stoplichten 't Hout mogelijk weg.' Wie zelf
als verkeersdeelnemer gebruik maakt van deze kruising kan niet om de lange
wachttijden en de daarmee gepaard gaande files op de Hoofdstraat en de
Mierloseweg heen. En hoewel uit gemeentelijke tellingen blijkt dat de
verkeerintensiteit op de Hoofdstraat-Mierloseweg is afgenomen, waren lange rijen
voertuigen aan de orde van de dag. En dan als een geschenk uit de hemel blijkt
dat de doorstroom ineens beter ging toen de verkeersregelinstallatie buiten
werking ging. Enkele weken geleden heeft de verantwoordelijk wethouder van
stedelijk beheer, B.M. Houthooft-Stockx toegezegd een onderzoek te laten
uitvoeren naar de noodzakelijkheid van een verkeerslichteninstallatie. En omdat
ook de veiligheid van andere verkeersdeelnemers dan gemotoriseerde belangrijk
zijn zal ook dat in de overwegingen betrokken moeten worden. Een suggestie werd
zelfs al aangedragen en dat was om de installatie alleen te laten werken als er
een trein passeert.
Via de heer Smits van Helmondse Belangen bereikte ons juist voor sluiting van de redactie het bericht dat er volgende week een nieuwe verkeerslichteninstallatie wordt geplaatst. Een aantal voorbereidende werkzaamheden, zoals graafwerk, zijn reeds begonnen.
|
22-09-2006 (week 38) |