30-09-2005 (week 39) |
RESTAURATIE ST. LUCIAKERK
De 'ingepakte' toren van de kerk trekt veel bekijks. Als je er op let zie je menig passant en bezoeker van het centrum opkijken naar de kerk en in het bijzonder de kerktoren. Op de steigers achter het groene doek wordt volop gewerkt aan de restauratie. En dat hierbij de volgorde van boven naar beneden is mag duidelijk zijn.
Werken aan het hoogste
punt van Mierlo-Hout.
De restauratie van de torenspits, vanaf de trans tot
het bovenste punt schiet al aardig op.
Nu de spits al helemaal is
voorzien van nieuwe leien is in de voorbije week de koningsstijl bekleed met
lood. Over die koningsstijl is een zogenaamde loden muts gemaakt. Op woensdag 5
oktober zal de gerestaureerde haan met kruis en bekroning teruggeplaatst worden.
Dit gevaarte wordt dan over die loden muts geplaatst en vastgeklemd met stalen
veren waaromheen stalen ringen het gevaarte op haar plaats houdt. Intussen zijn
dan ook de dakkapellen in de torenspits geheel vernieuwd. De kozijnen en al het
houtwerk zijn dan met lood bekleed. Dit om kostbaar onderhoud in de toekomst te
voorkomen. Na montage van de bliksemafleider is het werk aan het hoogste punt en
de torenspits gereed.
De oude en de vernieuwde dakkapellen geven een duidelijk beeld over de noodzaak
van de restauratie. Intussen is ook door de aannemer en de glazenier al het
nodige werk verricht.
Tegenvallers.
Een restauratie kan ondanks goede begrotingen toch nog
een aantal tegenvallers met zich meebrengen. Voor bepaalde onderdelen wordt een
nauwkeurige inschatting gemaakt. Maar pas in het werk blijkt of die
inschattingen juist zijn. Ook is het zo dat het intussen al weer ongeveer 8 jaar
geleden is dat die begrotingen en inschattingen zijn gemaakt. Een verergering
van die gebreken vanaf die periode is niet ondenkbaar. Vooral van de
natuurstenen onderdelen zal meer vervangen moeten worden omdat reparatie niet
mogelijk is. In overleg met de Rijksdienst voor de Monumentenzorg en het
bouwbureau van het Bisdom zal de problematiek bekeken worden.
Wij houden u van de restauratie op de hoogte.
Klik
hier voor
meer foto's van de restauratie van de St. Luciakerk.
WAT ONS OPVIEL
Een ezel stoot zich.....!
Het nieuwe centrum van Mierlo-Hout mag er zijn en dat
is intussen ook in de praktijk gebleken. Maar diezelfde praktijk legt ook de
onvolkomenheden en dus problemen en probleempjes bloot die dergelijke rigoureuze
vernieuwingen nu eenmaal met zich meebrengen. In dit geval bedoelen we de
problematiek van het benaderen het in- en uitrijden van de parkeerplaatsen vanaf
de Hoofdstraat en de Pastoor Elsenstraat. Om de haverklap werd de afrastering
van de plantvakken omver gereden met alle gevolgen van dien. Gedeukte en
bekraste auto's waren het resultaat en daar staat niemand op te wachten. Zeker
als blijkt dat het geen domme ongelukjes zijn maar een duidelijk gevolg van een
totaal verkeerde plaatselijke situatie die een goed en juist manoeuvreren in de
weg stond. Wij hebben hieraan in ons medium al vaak aandacht besteed en in de
afgelopen week zijn dan ook de twee plantvakken een meter opgeschoven.
Onoverzichtelijk en
moeilijk.
Naast het feit dat de verplaatsing van de plantvakken
ten koste gaan van twee parkeerplaatsen zal de problematiek niet de wereld uit
zijn. Er komt nu weliswaar meer ruimte om de Hoofdstraat in en uit te rijden
maar de toegang van en naar de parkeerplaatsen nagenoeg op de kruising van de
Hoofdstraat en de Pastoor Elsenstraat blijft moeilijk. De opstoppingen zullen
hiermee niet opgelost zijn.
Voorrangsproblematiek.
Weet u wie er voorrang heeft als u vanaf de
parkeerplaatsen aan de voor en achterzijde van het winkelcentrum de Pastoor
Elsenstraat op rijdt? Komt u vanaf die parkeerplaatsen van rechts of geniet het
verkeer op de Pastoor Elsenstraat voorrang en zijn de aansluitende toegangswegen
van en naar de parkeerplaatsen en de achteringang van Alphonsus inritten?
Drukte op de Hoofdstraat
en Mierloseweg.
Vindt u ook dat de Hoofdstraat en Mierloseweg (te)
druk bereden wordt? Komt hierover nog veel doorgaand verkeer dat niet direct een
bestemming heeft in Mierlo-Hout? Zou met de komst van de Brandevoortse Dreef en
het verkeersluw maken van de Hoofdstraat de verkeersintensiteit niet aanzienlijk
verminderen? Hoewel wij niet bekend zijn met metingen kunnen wij ons niet aan
de indruk onttrekken dat op de Hoofdstraat en Mierloseweg het nog steeds veel te
druk is. En het is niet een eigen waarneming maar een veelgehoorde klacht.
30-09-2005 (week 39) |