24-10-2003 (week 43) |
HET IS EVEN WENNEN!
Er wordt alom de loftrompet gezwaaid over het nieuwe plein en de inrichting hiervan. Het lijkt niet alleen erg ruimtelijk door de gevel tot gevel bestrating maar het is ook erg ruim. Maar het nieuw plein kent ook zijn perikelen of misschien wel aanloop- of zelfs gewenningsproblemen. Een aantal eerste reacties willen wij u niet onthouden.
Parkeervakken.
De bestrating van het plein bestaat uit een groot aantal vakken. De vakken
met grijze klinkers worden zijn door diagonale stroken met rode stenen afgezet.
Het lijkt erop of ook dat parkeervakken zijn. Ze nodigen uit ook daarop te parkeren. Maar ze zijn dan wel zeer ruim bemeten. Het is dus niet toegestaan hierop te parkeren. De parkeervakken zijn allemaal duidelijk met een P aangegeven en het vak is voorzien van zwarte klinkers. Er zijn intussen ook verkeersborden geplaatst die aangeven dat alleen parkeren in de vakken is toegestaan.
Voetgangersdomein.
Het plein wekt de indruk een voetgangersgebied te zijn. Toch is ook
autoverkeer toegestaan om onder andere de parkeervakken te bereiken. Maar ook de
aan- en afvoerroutes, zoals de Slegersstraat en de Pastoor Elsenstraat en de
doorgaande Hoofdstraat zorgen voor verkeersbewegingen dat zowel uit
gemotoriseerd als langzaam verkeer bestaat. Dat kan voor verrassingen zorgen.
Vooral de oversteek van de winkels tegenover de kerk naar de bakker, slager en groenteboer aan de andere zijde vraagt enige oplettendheid van zowel het verkeer op de Pastoor Elsenstraat als de wandelaars op het plein. Bij deze oversteek heb je niet direct het idee een weg, een rijbaan over te steken en te belopen. Fietsers vinden het nieuw bestraatte gedeelte van de Pastoor Elsenstraat en vervolgens over het plein tot aan de Hoofdstraat eng. Hier hebben ze ook nog te maken met het verkeer van en naar de parkeervakken.
Wachten op de stoep!
In de Slegersstraat zijn voor de St. Odulfusschool een groot aantal markering
ofwel afscheidingspalen geplaatst. Omdat ook daar de bestrating van gevel tot
gevel loopt in dezelfde uitvoering is er geen trottoir meer. Kinderen zijn
immers geleerd op de stoep te blijven en te wachten. Maar dat fysieke verschil
met de rijbaan is er niet meer behoudens de afscheiding met palen. Het blijkt
elke dag weer dat kinderen onbewust en erg gemakkelijk tussen die palen door de
rijbaan oplopen. Voor de gemotoriseerde weggebruikers geldt daar een beperking
van de snelheid tot 30 kilometer. Maar ook voor andere weggebruikers zoals
fietsers is het hier oppassen geblazen. Zou een stang of ketting tussen de palen
hier een oplossing kunnen zijn?
Opgepast bij de St. Odulfusschool.
Geen aansluiting op het fietspad.
Wie over de hoofdstraat fietst maakt gebruik van de in rode klinkers uitgevoerde
fietsstrook naast de rijbaan. Echter bij de drempel richting de Mierloseweg en
Houtse Parallelweg houdt die fietsstrook plotseling op.
Fietsers gaan hier rechtdoor en rijden ongewild
op de rechtsaf strook van de rijbaan. Er is heen zichtbare en logische
aansluiting met het verplichte rijwielpad dat een aantal meters naar rechts is
gesitueerd.
Geen aansluiting op het fietspad.
24-10-2003 (week 43) |