29-11-2002 (week 48) |
volgende week >>> |
MIERLO-HOUT WORDT MOOI
Dat valt op te maken uit de plannen die de gemeente heeft met de reconstructie van de Hoofdstraat inclusief het plein in het centrum. De plannen waren te beluisteren en te zien in een powerpoint presentatie en ontwerpen op maandag 18 november in zaal Adelaars. Al vorig jaar, op 13 juni 2001, werd ook al een informatieavond gehouden onder voorzitterschap van de toenmalige wethouder E. Hesen. Nu is het wethouder J. van den Heuvel met onder andere stedelijk beheer in zijn portefeuille, die voor dit project verantwoordelijkheid draagt.
Het project omvat de gehele Hoofdstraat vanaf de nieuwe rotonde aan de Heeklaan tot aan de spoorwegovergang. Om het geheel compleet te maken worden ook de aansluitingen van Pastoor Elsenstraat tot de Beukenhoutstraat en de Slegersstraat tot en met de zijkant van de kerk meegenomen. De Hoofdstraat kent op dit moment geen ruimtelijke samenhang en er is nauwelijks sprake van enige verblijfskwaliteit. Dus ging men in dit definitieve ontwerp op zoek naar verbindende elementen door een zo vlak mogelijk eenduidige uitvoering van zowel de rijbaan, trottoirs, parkeervakken en inritten. Wel zijn er duidelijke afscheidingen door te gebruiken materialen in diverse kleurvarianten. Ook de keuze van beplanting en sierbestrating in een blokkenpatroon, welke van gevel tot gevel doorloopt, zal bijdragen aan die samenhang en verblijfskwaliteit.
Plein.
Vanaf de voorgevel van de kerk tot aan de gevel van het appartementsgebouw komt
een tweede ovaal plein dwars over de Hoofdstraat dat in een ander soort steen
wordt uitgevoerd. Op het Jansen & Fritsenplein ligt ook dergelijk ovaal zij het
in de lengterichting van de Hoofdstraat. Op dit plein is een bushalte gepland.
Een aantal zogenaamde 'knippen' in de Hoofdstraat nabij pand 181 en 151 moeten
de snelheid uit het verkeer halen
Verkeer en parkeren.
De huidige verkeersintensiteit van 12000 motorvoertuigen per etmaal zal in
de loop der jaren (tot 2010) teruggebracht moeten worden naar 7500-9000
motorvoertuigen per etmaal. Fietsers maken gebruik van een smalle strook op de
rijbaan en auto's kunnen parkeren individueel en informeel langs de weg, het
zogenaamde langsparkeren. Daarnaast wordt geclusterd geparkeerd op 46
parkeerplaatsen op het plein en 20 stuks op het achterterrein van het
winkelcentrum. Naast de kerk is ruimte voor nog een 10 voertuigen en aan de
Hoofdstraat tegenover Alphonsus 6 parkeerplaatsen. Voor de ingang van Alphonsus
zijn 4 plaatsen voorzien maar deze zijn voor taxi's en hulpverleningsvoertuigen.
Overigens blijft ook de grote parkeerplaats op het Jansen & Fritsenplein
beschikbaar. Het profiel van de openbare ruimte buiten het centrum bestaat uit
een rijbaan van 5,50 meter breed. Daarnaast twee fietsstroken van elk 1,25 meter
met daarnaast weer een voetgangersstrook met bomen en parkeervakken van minimaal
2 meter breedte en daar waar mogelijk is nog breder.
Beplanting.
De beplanting zal mede het dorpse karakter bepalen. Deze worden op de
Hoofdstraat uitgevoerd met een dubbele rij zilverlindes. Op de pleinen komen
lei- en bloklindes. Parkeerblokken worden hier en daar met beukenhagen tot 90 cm
hoog omzoomd. Bewoners van de Hoofdstraat zullen in voorkomende gevallen
gevraagd worden hun heggen ook in beuken uit te voeren.
Straatmeubilair en verlichting.
De verlichting zal in de Brandevoort/Boscotondostijl worden uitgevoerd.
Straatmeubilair zoals banken, fietsenrekken en afvalbakken in zwarte kleur. De
bomen krijgen een ijzeren boomkorf en boomkrans.
Uitvoering.
De besteksvoorbereiding en het aanbestedingstraject zal tot carnaval 2003
duren. Men kan dan meteen hierna starten met de werkzaamheden. Omdat ook een
gedeelte van de Hoofdstraat een nieuwe riolering krijgt begint men vanaf de
Pastoor Elsenstraat richting Windmolenstraat. Ook wordt bezien of meteen ook
richting het spoor (plein) gewerkt kan worden omdat men daar niet diep de grond
in hoeft. Men streeft er naar de overlast tot een minimum te beperken en
kabels, leidingen en bestratingen in één keer uit te voeren. Men streeft naar
een uitvoeringstermijn van 6 maanden. Aansluitend zou dan in oktober het groen
aangeplant kunnen worden.
Vragen.
Individuele vragen en opmerkingen konden na afloop worden gesteld. In de
algemene vragenronde werd opgemerkt dat het aantal parkeerplaatsen minder zou
zijn dan in eerdere toezeggingen (105) was gedaan. Het maximale zou eruit zijn
gehaald en dat zijn er aanzienlijk meer dan er waren. Toen er gevraagd werd het
trafo-gebouwtje aan te passen en op te knappen werd opgemerkt dat dit een
monument is, en dit antwoord werd met een algemene spontane lach ontvangen.
Aandacht werd gevraagd voor de wateroverlast in het afgelopen jaar (extreme
waterval in korte tijd). Ook werd verzocht de straatverlichting te voorzien van
extra aansluitingen voor feestverlichting. De Hoofdstraat moet als
hoofdontsluiting een 50 km weg blijven.
WAT
ONS OPVIEL
Rechtgezet.
Voor de lol kwamen ze aanzetten en in een mum van tijd stond alles op zijn
kop. Ze deden het nog eens over de mannen van 'Voor de lol' die alles nog eens
een keer op zijn kop kwamen zetten op onze redactieavond.
Weer rechtgezet !
En nog mooier ze kwamen niet met lege handen. De waardering voor ons werk onderstreepten zij spontaan met wat hartige hapjes. En wij deden de drank en luisterden aandachtig hoe zij sinds carnaval van dit jaar Mierlo-Hout op zijn kop zagen. Het waren de uitvinders van de verbasterde slogan van Prins Jan-Willem de 1e van dit jaar. Ze vonden het zelfs een eer en moesten daarom hun verhaal nog eens kwijt. Smakelijk !
29-11-2002 (week 48) |
volgende week >>> |