<<< vorige

10-01-2014 (week 02)

volgende >>>

 
 
Meer kiezers naar stembus met 50 redenen.
 

De gemeente Helmond wil meer kiezers naar de stembus krijgen op 19 maart. Daarom gaat ze 'de straat op' om 50 redenen om te stemmen op video vast te leggen. Naast de traditionele kanalen worden ook social media ingezet. Burgemeester Blanksma geeft het startsein voor deze aanpak tijdens de nieuwjaarbijeenkomst op 6 januari. De aanpak is erop gericht om de gemeenteraadsverkiezingen zelf en het belang van de gemeente voor Helmonders onder de aandacht te brengen. Doel is om zo veel mogelijk Helmonders over politiek en de verkiezingen te laten praten.
Elly Blanksma, burgemeester van Helmond: 'Wij hopen zo bij te dragen aan een hogere opkomst. Iedere uitgebrachte stem telt, ongeacht waar de stem naar toe gaat.'

Belang gemeenteraadsverkiezingen groter dan ooit.
Blanksma voegt hier aan toe: 'Nog nooit zijn lokale verkiezingen zo belangrijk geweest. In 2015 hebben alle gemeenten te maken met grote veranderingen op het gebied van de Wet maatschappelijke ondersteuning, Participatiewet en de Jeugdwet. Deze hebben direct impact op onze jeugd, ouderen, gezinnen, banen en de samenleving in Helmond. Door op 19 maart te gaan stemmen, kun je daar invloed op uitoefenen.'

Filmopnames op 8, 15 en 16 januari.
De komende 50 werkdagen wil de gemeente Helmond met social media en andere middelen zoveel mogelijk aandacht vragen voor de verkiezingen. Van 50 verschillende Helmonders wordt de reden om te stemmen op video gezet en uitgezonden. De eerste video staat vanaf 6 januari op www.helmond.nl. Hier vindt u dagelijks de nieuwe video's. Op 8, 15 en 16 januari is het camerateam te vinden op de Markt voor het opnemen van meer video's. Op 16 januari gaat ook de burgemeester mee om naar ieders reden te vragen.

Extra podium voor politiek.
Tevens faciliteert de gemeente Helmond de politieke partijen door hen een podium te bieden om hun boodschap over te brengen. Dat gebeurt net als voorgaande verkiezingen door het organiseren van een centraal verkiezingsdebat en de digitale StemWijzer als hulp voor Helmonders om een afgewogen keuze te maken. Nieuw is dat de gemeente onder andere een verkiezingshuis faciliteert in de oude bibliotheek op de Markt en gelegenheid biedt aan lijsttrekkers om zichzelf te laten zien op video. Ook op www.helmond.nl is ruimte gemaakt voor de politieke partijen om zichzelf te presenteren (www.helmond.nl/helmondkiest). Gaandeweg komen op de deze pagina ook alle partijprogramma's en linken naar de videoportretten van de lijsttrekkers.

#helmondkiest.
Deze aanpak om de opkomst te bevorderen draagt de titel '#helmondkiest'. De gemeente juicht het toe wanneer Helmonders deze titel of hashtag gebruiken bij hun uitingen over de verkiezingen. Dit helpt om nog meer aandacht te vragen voor de verkiezingen.

 

 

<<< terug naar index