Vanaf
zondag 1 december wijzigen de regels die gelden bij een vermist
reisdocument. Als iemand vanaf die datum zijn of haar paspoort,
identiteitskaart of rijbewijs verloren heeft of wanneer dit document
gestolen is, is het niet meer nodig om aangifte te doen bij de politie. In
plaats daarvan kan direct een bezoek worden gebracht aan de gemeente, waar
een verklaring kan worden ingevuld dat het document gestolen of verloren is.
Ook kan dan direct een nieuw reisdocument worden aangevraagd.
Deze wijziging in de regels geldt niet alleen in Helmond, maar in veel
gemeenten van Nederland. De regels worden aangepast, om het voor de inwoners
gemakkelijker te maken en om de drukte bij de politie te verminderen, zodat
zij zich op andere zaken kunnen richten.
Vermoeden van fraude.
Bij het invullen van de verklaring dat het paspoort, de ID-kaart of het
rijbewijs verloren of gestolen is, wordt door een medewerker van de gemeente
gecontroleerd of de verklaring die daaraan gegeven wordt betrouwbaar is. Als
er een vermoeden bestaat van fraude, wordt alsnog de politie ingeschakeld.
Er is dus weldegelijk nog steeds controle op fraude met reisdocumenten.
Risico van identiteitsfraude.
Het blijft belangrijk dat mensen zorgvuldig met hun paspoort, rijbewijs of
identiteitskaart omgaan. De gevolgen van verlies of diefstal kunnen
aanzienlijk zijn. Als mensen met verkeerde bedoelingen het document in
handen krijgen, kunnen zij daarmee identiteitsfraude plegen. Zo kunnen ze
bijvoorbeeld een lening of telefoonabonnement afsluiten op naam van die
ander. Het gevolg is dan dat niet de fraudeur, maar degene die het document
is kwijtgeraakt, de rekening ontvangt. Het aantal slachtoffers van
identiteitsfraude is de afgelopen vijf jaar flink gestegen: hadden in 2007
nog zo'n 75.000 Nederlanders te maken met ID-fraude, vorig jaar is dat
aantal gestegen naar ruim 600.000. Gemeente Helmond roept haar inwoners dan
ook op om zorgvuldig met het reisdocument om te gaan.
Signaleringslijst ministerie.
Als men regelmatig een reisdocument verliest, kan die persoon op een
signaleringslijst van het ministerie van Binnenlandse Zaken en
Koninkrijksrelaties terechtkomen. Het gevolg is dan dat de persoon in
kwestie een tijdlang niet meer in aanmerking komt voor een nieuw paspoort en
alleen een identiteitskaart kan krijgen. Daardoor is het dan een tijd niet
mogelijk om naar landen buiten Europa te reizen.
Alleen op afspraak.
Bij de Stadswinkel van gemeente Helmond is het alleen op afspraak mogelijk
om een paspoort, rijbewijs, identiteitskaart of ander product van de
gemeente aan te vragen. Het voordeel hiervan is dat een bezoeker van de
Stadswinkel niet hoeft te wachten, maar direct op het afgesproken tijdstip
geholpen wordt. Een afspraak maken kan via www.helmond.nl/afspraak. Mensen
die geen internet hebben, kunnen bellen met 14 0492. Steeds meer producten
kunnen ook eenvoudig en snel aangevraagd worden via het internet op
www.helmond.nl. Een bezoek aan de Stadswinkel is dan niet nodig. Voor een
paspoort, identiteitskaart en rijbewijs is dat (nog) niet mogelijk. Daarvoor
dient de aanvrager persoonlijk naar de Stadswinkel te komen, zowel bij de
aanvraag als bij het afhalen. |