Bij
ruim 450 woningen aan het spoor in Helmond is sprake van te veel
geluidshinder door treinen. Veel bewoners hebben hier al jarenlang last van.
Gemeente Helmond en spoorwegbeheerder ProRail zijn daarom bezig met het
voorbereiden en uitwerken van maatregelen om deze geluidsoverlast te
verminderen. Dit gebeurt binnen het project 'Stiller spoor in Helmond'. Het
eerste resultaat wordt nu zichtbaar en straks ook hoorbaar: bij Mierlo-Hout
worden raildempers aangebracht.

Voorbeeld van raildempers en geluidsscherm
De
raildempers worden aangebracht aan de rails ter hoogte van de Slegersstraat.
Dit gebeurt over een lengte van 235 meter, zowel op het spoor richting Venlo
als het spoor richting Eindhoven.
Raildempers worden later aangebracht.
Spoorbeheerder ProRail heeft besloten om het aanbrengen van de eerste
raildempers voor het project 'Stiller spoor in Helmond' uit te stellen naar
februari of maart 2011. Eigenlijk zouden de eerste raildempers in december
2010 aangebracht worden. ProRail heeft echter besloten om dit uit te stellen
naar volgend jaar. Het werk kan dan beter afgestemd worden op andere
soortgelijke werkzaamheden aan het spoor. Ook lukt het dan beter om het
treinverkeer 's nachts stil te leggen, om zo de werkzaamheden te kunnen
uitvoeren. Meer informatie over de exacte data en tijden volgt.
Enige overlast.
Omwonenden kunnen enige geluidsoverlast ondervinden van het aanbrengen van
de raildempers. Er wordt gebruik gemaakt van mechanisch gereedschap en
spoorkranen. De uitvoerder, BAM Rail B.V., doet er alles aan om de
geluidsoverlast tot een minimum te beperken.
Pakket van maatregelen.
Er geldt een wettelijke verplichting om de geluidshinder door treinen in
Helmond voor het jaar 2020 met 5 tot 10 dB (decibel) te verminderen. Om
hiervoor te zorgen, hebben gemeente Helmond en ProRail een pakket van
maatregelen opgesteld, dat zowel bestaat uit maatregelen aan de bron
(raildempers) als overdrachtsmaatregelen (geluidsschermen of –wallen). De
raildempers zorgen voor een geluidsvermindering van gemiddeld 3 dB. Met
alleen raildempers wordt de wettelijke eis van 5 tot 10 dB vermindering dus
niet gehaald. Daarom is het noodzakelijk dat er ook geluidsschermen en een
aarden geluidswal aangelegd worden. Een geluidsvermindering van 10 dB wordt
door de mens ervaren als een halvering van het geluid. Kijk voor de locaties
waar de raildempers, geluidsschermen en geluidswal komen op
www.helmond.nl/stillerspoor.
Subsidie.
De kosten voor het uitvoeren van de maatregelen worden volledig betaald met
subsidie van het ministerie van Infrastructuur en Milieu. De subsidie is
inmiddels door het ministerie aan de gemeente Helmond verleend.
Gevelisolatie.
Bij woningen waar de geluidsoverlast, na het aanbrengen van de raildempers
en geluidsschermen, nog te hoog is, kan aanvullend daarop gevelisolatie
worden toegepast. Dit wordt bepaald aan de hand van een bouwkundig
onderzoek. Dit onderzoek wordt ter plekke bij de woning uitgevoerd en staat
gepland voor eind 2011.
Planning.
In totaal worden er in Helmond op een traject van twee kilometer raildempers
aangebracht. Dit gebeurt in de komende maanden. Voor de zomer van 2011 zijn
alle raildempers aangebracht. Voordat de geluidsschermen en –wallen
aangelegd kunnen worden, moeten eerst nog diverse procedures worden
doorlopen, zoals het aanvragen van een bouwvergunning en de
aanbestedingsprocedure.
Meer informatie over het project 'Stiller spoor in Helmond' is te vinden op
www.helmond.nl/stillerspoor. |