Vanaf
dinsdag 1 december hebben inwoners van Helmond de mogelijkheid om bij de
gemeente een afspraak te maken voor het aanvragen en afhalen van een
paspoort, rijbewijs of Nederlandse identiteitskaart. Burgers hoeven zo in de
Stadswinkel niet meer te wachten tot ze aan de beurt zijn, maar worden
direct geholpen. Binnen het kwartier staan ze weer buiten.
De dienstverlening op afspraak geldt in het begin alleen voor een rijbewijs,
paspoort of identiteitskaart. Dit betreft wel 60% van de zaken die in de
Stadswinkel worden afgehandeld. In de toekomst wordt het maken van een
afspraak voor steeds meer zaken mogelijk.
Geen wachttijden.
Op drukke momenten – met name tijdens de avondopenstelling op de maandag –
kan de wachttijd in de Stadswinkel wel eens oplopen tot meer dan een half
uur. Met de nieuwe afspraakservice is de burger direct aan de beurt. De
afhandeling duurt meestal slechts een kwartier en zo staat de burger binnen
15 minuten weer buiten.
Afspraak maken.
Een afspraak maken is heel eenvoudig. Dit kan op de website van de
gemeente Helmond via www.helmond.nl/afspraak. Telefonisch is dit ook
mogelijk via tel. 14 0492. Op het internet is echter erg gemakkelijk: dit
kan wanneer de burger dat wil, ook 's avonds en in het weekend. Het is
sowieso handig om eerst even op de site te kijken, want daarop is allerlei
informatie te vinden over het aanvragen of verlengen en afhalen van een
rijbewijs of reisdocument.
Digitaal loket.
Voor heel veel zaken hoeven Helmonders trouwens helemaal niet naar de
Stadswinkel te komen. Veel dingen zijn online te regelen via het Digitaal
Loket op helmond.nl. Enkele voorbeelden zijn een inritvergunning,
kapontheffing of een verhuizing doorgeven aan de gemeente. Op het Digitaal
Loket kan dit 24 uur per dag en 7 dagen per week.
Het Digitaal Loket is te bereiken via www.helmond.nl/digitaalloket. |