In de
periode 5 april tot 5 mei 2006 heeft een benchmarkonderzoek plaatsgevonden
waarbij de digitale loketten van alle 458 Nederlandse gemeenten met elkaar
vergeleken zijn. Hierbij is aan de hand van een aantal onderzoeksvragen
bepaald hoe volwassen de digitale dienstverlening is richting de burger.
Verder is nagegaan in hoeverre gebruik wordt gemaakt van de verschillende
beschikbare betalingsmethoden en wijzen van verificatie. Op basis van het
onderzoek is een top 25 opgesteld van de gemeenten met het meest volwassen
digitale loket. Helmond staat op de 8e plaats.
Per gemeente is gekeken naar 10 producten die zich goed lenen voor digitale
afhandeling. Per product is het volwassenheidsniveau bepaald. Men is hierbij
uitgegaan van 4 niveaus. Het volwassenheidsniveau geeft weer in welke mate
interactie via het digitale loket plaatsvindt tussen gemeente en burger.
Bij 6 van de 10 onderzochte producten scoort Helmond het cijfer 4, oftewel
het hoogst haalbare volwassenheidsniveau.
Hoge
volwassenheidscore voor Helmond.
Bij volwassenheidsniveau 1 biedt een gemeente via
haar digitale loket vrijwel uitsluitend informatie. Aanvraagformulieren zijn
niet of nauwelijks elektronisch beschikbaar. Als het mogelijk is om
formulieren te downloaden of te bestellen, dan wordt gesproken van
volwassenheidsniveau 2. Er is sprake van niveau 3 als er daadwerkelijk
elektronische dienstverlening plaatsvindt. Dit is wanneer een gemeente het
mogelijk maakt om een aanvraag voor of wijziging van een product via het
digitale loket in te dienen maar waarbij voor de verdere afhandeling
vervolgacties nodig kunnen zijn.
Bij slechts enkele gemeenten (2 procent) kan het verkrijgen van de
onderzochte producten volledig interactief via het digitale loket worden
afgehandeld. In Helmond kan dit bij 6 van de 10 onderzochte producten.
Gemiddeld scoort Helmond een volwassenheidscore van 3,4. Landelijk is het
gemiddelde cijfer 1,93.
Tien
onderzochte producten.
De 10 producten waar naar gekeken is zijn: het
opvragen van een afschrift uit de gemeentelijke basisadministratie, een
uittreksel uit het geboorteregister en een WOZ-taxatierapport, het doorgeven
van een verhuizing, het indienen van een bezwaarschrift, het doen van
aangifte voor hondenbelasting, het maken van een afspraak en het aanvragen
van een parkeervergunning, een kapvergunning en een evenementenvergunning.
DigiD.
Bij het afhandelen van de aanvraag van een product
maakt Helmond op dit moment nog geen gebruik van DigiD. Dit is een
landelijke standaard voor elektronische identificatie. Iedere burger kan via
DigiD één gebruikersnaam met wachtwoord aanvragen en kan met deze inlogcode
bij steeds meer overheidsinstellingen terecht. De overheidsinstellingen
kunnen met behulp van DigiD de identiteit controleren van burgers die
gebruik maken van hun elektronische diensten. Uit het onderzoek blijkt dat
in mei van dit jaar slechts 14,4 procent van de gemeenten gebruik maakt van
DigiD.
Helmond streeft ernaar eind dit jaar DigiD te hebben ingevoerd. Meer
informatie over DigiD is te vinden op www.digid.nl.
Betalingswijzen.
Betaling van diensten of producten kan bij 80
procent van de gemeenten niet via het digitale loket plaatsvinden. Deze
gemeenten, waaronder Helmond, zenden een acceptgiro of nota naar de burger.
Helmond is momenteel bezig met de doorontwikkeling van het digitale loket.
Een van de resultaten hiervan zal zijn dat de burger eind dit jaar via
internet kan betalen. Als via het digitale loket een product of dienst wordt
afgenomen, kan de gebruiker kiezen: of betalen via internet (met behulp van
telebankieren of creditcard) of betalen na het ontvangen van een factuur.
Stadsgids
en digitaal loket.
Een dezer dagen wordt de nieuwe Stadsgids
huis-aan-huis verspreid. Vanwege de uitbreiding van de digitale
dienstverlening zijn de producten die de gemeente levert op een
overzichtelijke manier in de Stadsgids opgenomen. Op de pagina's 38 tot en
met 45 staat een producten- & dienstencatalogus waarin burgers kunnen zien
wat ze elektronisch kunnen aanvragen en welke formulieren ze zelf kunnen
downloaden. Hiervoor hoeven ze dus niet meer naar de Stadswinkel te komen.
Ze kunnen gebruik maken van onze diensten op het moment dat het hen uitkomt!