In de laatste twee weken van januari
verstuurt de gemeente de aanslagbiljetten gemeentelijke heffingen. Hierop
staan de aanslagbedragen voor het rioolrecht, de afvalstoffenheffing en de
onroerendezaakbelasting. Huurders van woningen hoeven sinds dit jaar geen
onroerendezaakbelasting meer te betalen. Eigenaren van woningen en andere
onroerende zaken wel. Op hun aanslagbiljet staat ook de WOZ-waarde van hun
onroerende zaak.
Verder geldt dat ieder huishouden eenmalig 50 euro van de gemeente
terugontvangt. Dit is als kortingsregel op het aanslagbiljet terug te
vinden.
Teruggave van 50 euro.
De laatste jaren is gebleken dat de opbrengsten
van de afvalstoffenheffing hoger waren dan de kosten. De niet gebruikte
opbrengsten zijn in een reservepotje gestort. In de toekomst kan de gemeente
hieruit tegenvallende afvalkosten betalen. In het reservepotje zit momenteel
meer dan noodzakelijk is. Daarom is besloten om ieder huishouden eenmalig 50
euro terug te geven.
Geen onroerendezaakbelasting voor
huurders.
Met ingang van 1 januari 2006 hoeven de gebruikers
van woningen – zeg maar de huurders van een huis – geen
onroerendezaakbelasting meer te betalen. Bent u gebruiker én eigenaar van
een woning, dan betaalt u als eigenaar wel onroerendezaakbelasting, maar
veel minder dan voorheen. Voor eigenaren en gebruikers van niet-woningen is
er niets veranderd. Tot de niet-woningen behoren winkels, fabriekshallen,
schoolgebouwen, maar ook stukken grond, weiland of bos. Zowel eigenaren als
gebruikers krijgen dus een aanslag voor de onroerendezaakbelasting.
Op tijd betalen.
De aanslag(en) moeten uiterlijk betaald zijn op de
vervaldagen die op het aanslagbiljet vermeld staan. Let op: op elk van de
vervaldagen moet een gelijk deel van het totaalbedrag zijn voldaan. Wie
heeft gekozen voor gespreide betaling door middel van automatische incasso,
hoeft zelf geen actie meer te ondernemen.
Kwijtschelding aanvragen.
Wanneer iemands financiële situatie zo slecht is
dat de gemeentelijke belastingen niet kunnen worden betaald, kan
kwijtschelding worden aangevraagd. Kwijtschelding betekent dat iemand die
belastingen niet of maar gedeeltelijk hoeft te betalen. Het spreekt vanzelf
dat vooral mensen met een minimuminkomen (bijstand, AOW e.d.) in aanmerking
komen voor kwijtschelding. Wanneer u kwijtschelding wilt aanvragen, moet u
dat doen binnen acht weken na de dagtekening van het aanslagbiljet
gemeentelijke heffingen. Met de antwoordkaart die bij de aanslag is gevoegd,
kunt u een kwijtscheldingsformulier aanvragen. Ook wanneer u de gemeente al
hebt gemachtigd tot automatische incasso van de belastingen, kunt u toch een
verzoek om kwijtschelding indienen. U kunt dan kiezen of u de automatische
incasso laat doorlopen of laat stopzetten. Als blijkt dat u in aanmerking
komt voor kwijtschelding, wordt het geld dat u misschien al hebt betaald,
teruggestort op uw rekening.
In de bijsluiter van het aanslagbiljet wordt meer informatie gegeven over de
mogelijkheid van kwijtschelding.
Bezwaar
indienen.
Als u een bezwaarschrift wilt indienen, moet u dat doen binnen zes weken na
de dagtekening van het aanslagbiljet. U kunt op twee manieren een
bezwaarschrift indienen:
Voor alle duidelijkheid: u moet de aanslag
betalen, ook als u een bezwaarschrift indient. Uw betalingsverplichting
wordt dus niet opgeschort.
In de bijsluiter van het aanslagbiljet staat meer informatie over het
indienen van een bezwaarschrift. |